Status spomenika -> Nacionalni spomenik
Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika,
na osnovu člana V stav 4. Aneksa 8. Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i
Hercegovini i člana 39. stav 1. Poslovnika o radu Komisije za očuvanje
nacionalnih spomenika, na sjednici održanoj od 2. do 4. septembra 2013. godine,
donijela je
O D
L U K U
I
Istorijski
spomenik – Parna lokomotiva, dio postavke Muzeja II zasjedanja AVNOJ-a u Jajcu,
proglašava se nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu:
nacionalni spomenik).
Nacionalni spomenik se nalazi u dvorištu
Muzeja II zasjedanja AVNOJ-a u Jajcu, na prostoru označenom kao k.č. 1020,
posjedovni list broj 660, opština Jajce, Federacija Bosne i Hercegovine, Bosna
i Hercegovina.
Na nacionalni spomenik se primjenjuju mjere
zaštite utvrđene Zakonom o sprovođenju odluka Komisije za zaštitu nacionalnih
spomenika uspostavljene prema Aneksu 8. Opšteg okvirnog sporazuma za mir u
Bosni i Hercegovini („Službene novine Federacije BiH”, br. 2/02, 27/02, 6/04 i
51/07).
II
Vlada Federacije Bosne i Hercegovine (u
daljem tekstu: Vlada Federacije) dužna je da obezbijedi pravne, naučne,
tehničke, administrativne i finansijske mjere za zaštitu, konzervaciju i
prezentaciju nacionalnog spomenika.
Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika (u
daljem tekstu: Komisija) utvrdiće tehničke uslove i obezbijediti finansijska
sredstva za izradu i postavljanje informacione table sa osnovnim podacima o
spomeniku i odluci o proglašenju dobra nacionalnim spomenikom.
III
Vlada Federacije obezbijediće odgovarajuće
fizičke i tehničke uslove za čuvanje
nacionalnog spomenika, a prije svega:
-
uslove za vršenje
konzervacije i restauracije lokomotive kako bi se spriječilo njeno dalje
oštećenje od korozije;
-
uslove za
odgovarajuću prezentaciju lokomotive.
Izlaganje i ostali vidovi prezentacije
nacionalnog spomenika na području Bosne i Hercegovine vršiće se na osnovu
uslova koje utvrdi federalno ministarstvo nadležno za kulturu.
IV
Svako, a posebno nadležni organi Federacije
Bosne i Hercegovine, gradske i opštinske službe suzdržaće se od preduzimanja
bilo kakvih radnji koje mogu da oštete nacionalni spomenik ili dovedu u pitanje
njegovu zaštitu.
V
Izmještanje nacionalnog spomenika iz Bosne i
Hercegovine nije dozvoljeno.
Izuzetno
od odredbe prethodnog stava, dozvoljeno je privremeno izmještanje dobra iz
Bosne i Hercegovine, radi prezentacije ili konzervacije, ukoliko se utvrdi da
konzervatorske radove nije moguće izvršiti u Bosni i Hercegovini, odnosno ako
se procijeni da se konzervacija u inostranstvu može izvršiti kvalitetnije, brže
i jeftinije.
Odobrenje u smislu prethodnog stava daje
Komisija, ukoliko nesumnjivo bude utvrđeno da to ni na koji način neće ugroziti
nacionalni spomenik.
Komisija u svom odobrenju za privremeno
izmještanje nacionalnog spomenika iz Bosne i Hercegovine utvrđuje sve uslove
pod kojima se to izmještanje može izvesti, rok za povratak spomenika u Bosnu i
Hercegovinu i zaduženja pojedinih organa i institucija na obezbjeđenju tih
uslova, te o tome obavještava Vladu Federacije, nadležnu službu bezbijednosti,
carinsku službu Bosne i Hercegovine i javnost.
VI
Ova odluka dostaviće se Vladi Federacije,
federalnom ministarstvu nadležnom za kulturu i nadležnoj službi zaštite
nasljeđa na nivou Federacije Bosne i Hercegovine, radi sprovođenja mjera
utvrđenih u tač. II - V ove odluke.
VII
Sastavni dio ove odluke je obrazloženje sa
pratećom dokumentacijom koje je dostupno na uvid zainteresovanim licima u
prostorijama i na web stranici Komisije (www.kons.gov.ba).
VIII
Prema članu V stav 4. Aneksa 8. Opšteg
okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, odluke Komisije su konačne.
IX
Ova odluka stupa na snagu narednog dana od
dana objavljivanja u »Službenom glasniku BiH«.
Ovu odluku Komisija je donijela u sljedećem
sastavu: Zeynep Ahunbay, Martin Cherry, Amra Hadžimuhamedović, Dubravko
Lovrenović i Ljiljana Ševo.
Broj:
04.2-2.3-53/13-22
2.
septembra 2013. godine
Sarajevo
Predsjedavajući
Komisije
Dubravko
Lovrenović
O b
r a z l o ž e n j e
I – UVOD
Na osnovu člana 2. stav 1. Zakona o
sprovođenju odluka Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika, uspostavljene
prema Aneksu 8. Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini,
„nacionalni spomenik“ je dobro koje je Komisija za očuvanje nacionalnih
spomenika proglasila nacionalnim spomenikom, u skladu sa čl. V i VI Aneksa 8
Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, sve dok Komisija ne
donese konačnu odluku o njihovom statusu, a za što ne postoji vremensko
ograničenje i bez obzira da li je za to dobro podnesen zahtjev.
Muzej II zasjedanja AVNOJ-a u Jajcu podnio
je, dana 27. 03. 2013. godine, prijedlog/peticiju za proglašenje Parne
lokomotive u Jajcu, nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine. Na osnovu
prijedloga, Komisija je pokrenula postupak za proglašenje navedenog dobra
nacionalnim spomenikom, u skladu sa članom V Aneksa 8. Opšteg okvirnog
sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini i odredbama Poslovnika o radu Komisije
za očuvanje nacionalnih spomenika.
Izjava o značaju dobra
Parna lokomotiva u Jajcu proizvedena je
početkom XX vijeka u fabrici lokomotiva Krauss&Co u Lincu u Austriji.
Neposredno nakon proizvodnje, lokomotiva je
korišćena za saobraćanje u okviru fabrike željeza Rössemann & Kühnemann u
Beču. Prije Drugog svjetskog rata lokomotiva je premještena u Bosnu i
Hercegovinu, gdje je saobraćala za potrebe Elektrohemijske industrije
“Elektrobosna” u Jajcu.
Lokomotiva je dobila ime „Mala partizanka“,
zbog doprinosa koji je imala u toku Drugog svjetskog rata – prevoza delegacije
Hrvatske i Slovenije na Drugo zasjedanje AVNOJ-a, kao i činjenice da je bila
jedina očuvana, ispravna lokomotiva na slobodnoj teritoriji Bihaćke republike(1).
II – PRETHODNI POSTUPAK
U postupku koji prethodi donošenju konačne
odluke o proglašenju predloženog dobra nacionalnim spomenikom, izvršen je uvid
u:
-
podatke o sadašnjem
stanju i namjeni dobra, uključujući opis, arhitektonski snimak i fotografije;
-
uvid u sadašnje
stanje dobra;
-
kopiju katastarskog
plana;
-
istorijsku,
arhitektonsku ili drugu dokumentarnu građu o dobru, koja je data u popisu
korišćene dokumentacije u okviru ove odluke;
-
peticiju Muzeja II
zasjedanja AVNOJ-a, opština Jajce, za proglašenje Parne lokomotive u Jajcu
nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine, od 27. marta 2013. godine, sa
prilozima.
Prema odredbi člana V stav 2. Aneksa 8.
Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini i člana 37. Poslovnika o
radu Komisije, prije donošenja konačne odluke o proglašenju dobra nacionalnim spomenikom,
Komisija je dužna pružiti mogućnost vlasniku predloženog nacionalnog spomenika,
podnosiocu peticije, institucijama nadležnim za očuvanje nasljeđa, stručnim i
naučnim institucijama, stručnjacima i naučnicima, kao i drugim zainteresovanim
licima da iznesu svoje stavove. U skladu s tim, Komisija je preduzela sljedeće
aktivnosti:
-
dopisom broj:
04.2-35.2--2/13-112, od dana 19. 04. 2013. godine, zatražila dostavljanje
dokumentacije i stavova u vezi sa proglašenjem Parne lokomotive u Jajcu
nacionalnim spomenikom, od: Arhiva Bosne i Hercegovine, Zavoda za zaštitu
spomenika u sastavu Federalnog ministarstva kulture i sporta i Opštine Jajce
(Službe graditeljstva/urbanizma, prostornog uređenja, geodetskih, katastarskih
i imovinsko-pravnih odnosa).
Do donošenja odluke, Komisiji je
dostavljena sljedeća dokumentacija:
-
Dopisom broj
07-40-4-3120-1/13, od 22. 04. 2013. godine, Zavod za zaštitu spomenika u
sastavu Federalnog ministarstva kulture i sporta obavještava da je Parna
lokomotiva u Jajcu bila evidentirana od strane Zavoda za zaštitu
kulturno-istorijskog i prirodnog nasljeđa Bosne i Hercegovine, pod sljedećim
nazivom: Željeznička kola NOV, Jajce, te dostavljaju literaturu u kojoj se mogu
pronaći podaci o lokomotivi. Dobro nije
bilo zaštiteno od strane ovog Zavoda.
-
Dopisom broj
03-30-193/13, od 27. 05. 2013. godine, Služba graditeljstva/urbanizma,
prostornog uređenja, geodetskih, katastarskih i imovinsko-pravnih odnosa
Opštine Jajce dostavila je podatke o lokaciji dobra, sadašnjem vlasniku,
predmjer radova za revitalizaciju lokomotive i fotografije.
1. Podaci o dobru
Lokacija
Parna lokomotiva nalazi se u dvorištu Muzeja
II zasjedanja AVNOJ-a, u ulici Drugog zasjedanja AVNOJ-a bb, u Jajcu. Muzej je
smješten na desnoj obali rijeke Plive, oko 50 m uzvodno od pješačkog mosta, na
prostoru označenom kao kao k.č. 1020, posjedovni list broj 660.
Istorijski
podaci
Okupacijom Bosne i Hercegovine od strane
Austrougarske monarhije 1878. godine dolazi do intenzivnijeg razvoja
saobraćajnih komunikacija. Ovaj razvoj bio je direktno vezan za interese
agrarne Mađarske i industrijski orijentisane Austrije, kao i potrebi monarhije
za eksploatacijom prirodnih bogatstava. Razvoj željezničkog saobraćaja u Bosni
i Hercegovini doživjeće svoju ekspanziju za vrijeme uprave Benjamina Kallaya.
Kao posebni izaslanik monarhije Kallay je
uspio da uz pomoć kreditnih sredstava te koncesija značajno razvije putnički
željeznički saobraćaj, usprkos otporu koji je dolazio od strane kako političkih
tako i finasijskih krugova monarhije koji su prvenstveno bili zainteresovani za
eksplotaciju prirodnih bogatstava dok razvoj putničkog saobraćaja nisu smatrali
dovoljno profitabilnim(2).
Benjamin
Kallay je 1891. godine pokrenuo pitanje izgradnje uskotračne pruge koja bi iz
doline rijeke Bosne vodila preko Travnika u dolinu Vrbasa. Dio ovog plana je
realizovan 1894. godine kada je izgrađena uskotračna pruga od Bugojna do Jajca(3). Ova pruga je posebno zanimljiva za istoriju
parne lokomotive serije 1190/1920 koja se nalazi u dvorištvu Muzeja II zasjedanja
AVNOJ-a u Jajcu.
Istorijat parne lokomotive serijskog broja
1190/1920 neposredno je vezan za izgradnju fabrike Elekrobosna u Jajcu.
Fabrika Elektrobosna započela je sa radom
1897. godine. Osnovana je od strane kompanije Elektrizitats A.G. iz Nürnberga,
jednog od najvećih proizvođača opreme za hidrocentale. Po osnivanju,
Elektrobosna je u relativno kratkom roku prerasla u jednu od najvećih fabrika
ovog tipa u Evropi. Usljed povećanja proizvodnje, javila se potreba za nabavkom
teretnih lokomotiva za potrebe transporta uglja u krugu fabrike(4).
Na osnovu dostupnih izvora, ustanovljene su
dvije različite datacije parne lokomotive tipa 1190/1920 (poznate i kao
ELEKTRO-BOSNA ili mala partizanka). Prema prvom izvoru lokomotiva je proizvedena 1920. u fabrici Krauss & Co u
Lincu u Austriji(5).
Drugi izvor navodi da je lokomotiva proizvedena 1903. te da je korišćena kao
teretna lokomotiva u krugu fabrike Elektrobosna sve do početka Drugog svjetskog
rata (1939-1945)(6).
Na oficijelnom sajtu austrougarskih
lokomotiva deponovana je fotografija ove lokomotive sa detaljnim podacima i
tipu mašine koji je smještaju u 1920. godinu. Na istom sajtu naveden je i
podatak da je lokomotiva nakon proizvodnje saobraćala za potrebe željezare
Rössemann & Kühnemann u Beču(7).
Nakon okupacije Jajca od stane njemačkih
trupa fabrika Elektrobosna je nastavila sa radom. Rad fabrike je nekoliko puta
prekidan, ali infrastruktura nije pretrpjela značajnija oštećenja(8). Tako je i parna lokomotiva 1190/1920 ostala
neoštećena.
Nakon
što su partizani 1943. godine po treći put oslobodili Jajce, pristupili su
ponovnom pokretanju proizvodnje u Elektrobosni i u vrlo kratkom roku fabrika je
počela rad u punom kapacitetu. Dio fabrike je prenamijenjen za proizvodnju i
popravku naoružanja i vojne opreme(9).
U nedostatku ispravnih lokomotiva, lokomotiva
1190/1920 prebačena je iz fabričkog kruga Elekrobosne i postavljena da saobraća
na uskotračnoj pruzi Jajce-Donji Vakuf-Bugojno(10).
Parna lokomotiva 1190/1920 imala je značajnu
ulogu na slobodnoj teritoriji Bihaćke republike(11). Pored činjenice da je služila za prevoz
stanovništva, vojske i naoružanja, lokomotiva je u svojoj kompoziciji imala i
Titov lični vagon.
Ficroj Meklejn (Čerčilov lični izaslanik kod
Tita) u svojim dnevnicima prisjeća se ove lokomotive i navodi: “Naš prvi deo
puta prešli smo, začudo, vozom. U toku protivofanzive, kad je Jajce palo u
njihove ruke, partizani su uspeli da zaplene i jednu netaknutu lokomotivu i
nekoliko vagona. Kako se među njima nalazio i jedan profesionalni mašinovođa i
jedan železničar, kao i nekoliko bivših šefova stanica, oni nisu čekali i odmah
su sastavili kompoziciju koja je radila tajno i naizmenično na kratkoj liniji
od Jajca do susednog mesta Bugojna, za koje smo zaključili da će biti pogodna
polazna osnovica za naš dalji put do obale. Posle nekoliko godina mučnog
lutanja po planinama, partizani su bili neizmerno ponosni na svoj voz, a Tito
je svoj lični vagon, pozamašan objekat od dasaka sa jednom peći u sredini, dao
meni na raspolaganje. Tako je bilo očigledno da za ovaj prvi kratki deo našeg
puta ni u kom slučaju ne bi valjalo odabrati neko drugo sredstvo, ako ne želimo
da svojim domaćinima nanesemo ozbiljnu uvredu.”(12)
U navedenom Meklejn nije dao sam opis
lokomotive, ali s obzirom da kaže da je to bila jedina ispravna lokomotiva,
može se zaključiti da se radi o lokomotivi 1190/1920.
Takođe je zabilježeno da je lokomotiva
1190/1920 prevozila delegacije Hrvatske i Slovenije na II zasjedanje AVNOJ-a u
Jajcu(13). Vjerovatno je i nadimak Mala partizanka
dobila upravo zbog doprinosa koji je dala u toku NOR-a.
Nakon Drugog svjetskog rata parna lokomotiva
1190/1920 je saobraćala u sastavu Jugoslavenskih željeznica sve do sredine
pedesetih godina kada je povučena iz upotrebe.
Od tada pa do osnivanja JU Muzej II
zasjedanja AVNOJ-a lokomotiva se nalazi na istom mjestu, ali ne postoji
institucija zadužena za njeno održavanje, zaštitu i očuvanje, iako od 2007.
godine postaje sastavnim dijelom zbirke JU Muzeja II zasjedanja AVNOJ-a.
U sklopu akcije „Uljepšajmo naš grad“ koja je
finansirana od strane JICA-e (Japan International Cooperation Agency),
udruženje žena „Viktorija 99“ iz Jajca, zajedno sa volonterima iz Omladinskog
centra Jajce, očistilo je i uredilo prostor oko lokomotive. Tom prilikom
lokomotiva je zaštićena od korozije i prefarbana zelenom bojom.
JU Muzej II zasjedanja AVNOJ-a, krajem 2012.
godine skinula je postojeću farbu, usljed čega je lokomotiva ostala izložena
utjecaju atmosferilija i brzom propadanju.
2. Opis dobra
Parna lokomotiva nosi serijski broj
1190/1920. Oznaka osovina po njemačkoj notifikaciji bila je Bt-n2(14). Lokomotiva je saobraćala u Bosni i
Hercegovini na standardizovanim uskotračnim prugama promjera 760 mm koje su
izgrađene za vrijeme Austrougarske monarhije. Lokomotiva je za sobom vukla
nekoliko vagona, a njihov broj je zavisio o vrsti i količini tereta koji je
prevožen. Do danas nije ostao sačuvan niti jedan.
Kompozicija je saobraćala tokom Drugog
svjetskog rata, od avgusta 1943. godine do januara 1944. godine na relaciji
Jajce – Bugojno i Jajce – Šipovo, a lokomotiva je korišćena kao vučna
lokomotiva za vozove na ovoj saobraćajnici.
Kompozicija je u svom sastavu imala i Titov
lični vagon. Osim podatka da je vagon bio velikih dimenzija sa peći u sredini,
drugih podataka o njegovom enterijeru nema, ali je moguće zaključiti da je bio
sličan Titovom vagonu u vozu na Oštrelju(15).
Parna lokomotiva se sastoji iz kabine unutar
koje je smješteno ložište, i prednjeg, vanjskog dijela, sa dimnjakom i
sigurnosnim ventilima. Lokomotiva spada u red manjih lokomotiva sa četiri
točka.
3. Dosadašnja zakonska
zaštita
Parna lokomotiva u Jajcu bila je evidentirana
od strane Zavoda za zaštitu kulturno-istorijskog i prirodnog nasljeđa Bosne i
Hercegovine pod sljedećim nazivom:
Željeznička kola NOV, Jajce,
Parna lokomotiva,
Memorijalni spomenik iz NOB-a,
Dio postavke Muzeja II zasjedanja
AVNOJ-a.
Dobro nije bilo zaštićeno od strane
ovoga Zavoda.(16)
4. Istraživački i
konzervatorsko-restauratorski radovi
Istraživački i konzervatorsko-restauratorski
radovi nisu poznati.
5. Sadašnje stanje
Parna lokomotiva u Jajcu nalazi se u veoma
lošem stanju. Na osnovu dostavljenih podataka (dopis 03-30-193/13 od 27. 05.
2013.), te uvidom u stanje dobra na terenu, dana 13. 06. 2013. godine, ustanovljeno je sljedeće:
-
Cijela lokomotiva je
korodirala, nedostaju pojedini dijelovi lokomotive (stepenice kojima se ulazilo
u lokomotivu), nedostaje pod, skinuta je boja.
III – ZAKLJUČAK
U skladu sa navedenim, a koristeći
Kriterijume za proglašenje dobara nacionalnim spomenicima («Službeni glasnik
BiH», br. 33/02 i 15/03), Komisija donosi odluku kao u dispozitivu. Odluka je
zasnovana na sljedećim kriterijumima:
A. Vremensko
određenje
B. Istorijska
vrijednost
D. Čitljivost
D.II. Svjedočanstvo o istorijskim promjenama,
D.V. Svjedočanstvo o tipičnom načinu života u
određenom periodu.
E. Simbolička
vrijednost
E.III. Tradicionalna vrijednost,
E.V. Značaj za identitet grupe ljudi.
F. Ambijentalna
vrijednost
F.II. Značenje u strukturi i slici grada,
F.III. Objekat ili grupa objekata je dio cjeline
ili područja.
Sastavni
dio ove odluke su:
-
Kopija katastarskog
plana, razmjera 1:1000, k.č. br. 1020, k.o. Jajce 1, br. plana 76 (plan iz
1954. godine), izdala 21. 05. 2013. godine Opštinska geodetska uprava Jajce,
Federacija Bosne i Hercegovine;
-
fotodokumentacija: fotografije
postojećeg stanja Istorijski spomenik – parna lokomotiva u Jajcu snimljene su
13. 06. 2013. godine; fotografije je snimila Aleksandra Bunčić (fotografisano
digitalnim fotoaparatom Canon EOS 1000D)
Korišćena
literatura
U toku vođenja postupka proglašenja
predmetnog dobra nacionalnim spomenikom, korišćena je sljedeća literatura:
1964. MacLean, Fitzroy. Rat na Balkanu. Zagreb: Stvarnost, 1964.
1972. Juzbašić, Dževad. Izgradnja željeznica u BiH u svjetlu austrougarske politike od
okupacije do kraja Kallayeve ere. Sarajevo: ANUBiH, 1972.
1977.
“Elektrobosna”
Jajce 1897-1977. Zagreb: Elektrohemijska industrija “Elektrobosna” Jajce,
1977.
2004. Hadžibegović, Ilijas. Bosanskohercegovački gradovi na razmeđu 19. i 20. vijeka. Sarajevo:
Institut za istoriju, 2004.
Internetske
stranice:
http://www.csimc.net/seznamy/bih_760/1190.php
http://www.dampflok.at/
(1) Bihaćka
republika je simboličan naziv za jedinstvenu oslobođenu teritoriju
koja je nastala poslije bihaćke operacije i oslobođenja Bihaća 4. novembra
1942. spajanjem do tada oslobođenih teritorija Bosanske krajine i susjednih
oblasti Hrvatske.
(2) Dževad Juzbašić, Izgradnja željeznica u BiH u svjetlu austrougarske politike od
okupacije do kraja Kallayeve ere, Sarajevo: ANUBiH, 1972, 163.
(3) Ilijas Hadžibegović, Bosanskohercegovački gradovi na razmeđu 19.
i 20. stoljeća, Sarajevo: Institut za istoriju, 2004, 271.
(4) “Elektrobosna“ Jajce 1897-1977, Zagreb:
Elektrohemijska industrija „Elektrobosna“ Jajce, 1977.
(5) http://www.steamlocomotive.info od 26.
05. 2013.
(6) http://jajceportal.com od 26. 05. 2013.
(7) http://www.dampflok.at od 26. 05. 2013.
(8) Rad fabrike Elektrobosna je prekidan u
dva navrata, u periodu između 25. septembra i 25. novembra 1942. godine, kada
su snage NVOJ-a u dva navrata uspjele da
oslobode Jajce.
(9) “Elektrobosna“ Jajce 1897-1977, Zagreb:
Elektrohemijska industrija „Elektrobosna“ Jajce, 1977.
(10) http://jajceportal.com od 26.05.2013.
(11) Vrhovni štab na čelu sa
Josipom Brozom Titom 18. oktobra 1942. naređuje Vrhovnom štabu NOP i DV za
Krajinu da se izvrši priprema za bihaćku operaciju. Kompletnom operacijom
komandovao je Kosta Nađ, a nakon okončanja operacije, 06. novembra oslobođen je
grad Slunj i Cazin sa okolnim selima, a neprijateljska vojska se našla u obruču
na prostoru između Slunja i Gospića. Tako su stvoreni uslovi za održavanje
prvog zasjedanja AVNOJ-a u Bihaću na kojem su praktično udareni temelji budućoj
zajedničkoj državi Socijalistickoj Federativnoj Republici Jugoslaviji. Slobodna
teritorija proglašena je Bihaćkom republikom, a bio je to tada najveća slobodna
teritorija u Evropi koju su kontrolisale partizanske snage NOP Jugoslavije. Bihaćka
republika je simboličan naziv za jedinstvenu oslobođenu teritoriju koja je
nastala poslije — bihaćke operacije i oslobođenja Bihaća 4. novembra 1942.
http://www.titoslavija.org/novost.php?id=614
(12) Fitzroy MacLean, Rat na Balkanu, Zagreb: Stvarnost, 1964., 51.
(13) http://jajceportal.com od 26.05.2013.
(14) Austrian Steam Base -
http://www.dampflok.at/ (20. 05. 2013.).
(15) Vidi Odluku broj 04.1-02.3-53/13-5 od
5. 02. 2013. godine o proglašenju
Istorijskog spomenika, Partizanski – Titov voz na Oštrelju nacionalnim
spomenikom Bosne i Hercegovine.
(16) Dopis broj
07-40-4-3120-1/13 od 22. 04. 2013. godine, Zavod za zaštitu spomenika u sastavu
Federalnom ministrastva kulture i sporta.
|