početna stranica    
 
Članovi Komisije

Biografije

Odluka o imenovanju članova povjerenstva za očuvanje nacionalnih spomenika

Sekretarijat Komisije

Komisiji za očuvanje nacionalnih spomenika uručena Povelja za doprinos u očuvanju i obnovi kulturno-historijskog naslijeđa


Publikacije
BAŠTINA - Godišnjak Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika


Kontakt

Samostana Gorica - SKULPTURE

1. PRIJENOSNI OLTAR

Vrijeme nastanka: 19. stoljeće, bosanska radionica.

Materijal: drvo, željezo, mjed, polikromija.

Tehnika izrade: rezanje, rezbarenje, bojenje, okivanje, aplikacija, pozlata.

Dimenzije:

triptih otvoren: 505x167,5x49 cm;

polja: 51x84x49,5 cm;

sanduk zatvoren: 25x84x49,5 cm;

cijeli oltar zatvoren: 31x84x49,5 cm.

Signatura:

na lijevom krilu vrata donjeg sanduka:

SACRIFUCIUM DEO

SPIRITUS CONTRIBULATU

Na desnom krilu vrata donjeg sanduka:

COR CONTRITUM

ET HUMILIATUM

DEUS NON DESTICIES

PSM.L.

Ostali natpisi su navedeni u tekstu opisa predmeta.

Opis predmeta: oltar je napravljen u obliku triptiha, kao rasklopiva kutija. Zatvorena ima oblik crno obojenog sanduka. Sanduk je neukrašen, okovan po kutovima kovanim željezom. Na bočne strane su pričvršćene ručke. Sa prednje strane je brava sa dva otvora za ključeve.

Kad se otvori (sa gornje strane kao poklopac) sanduk poprima formu triptiha. Cijela površina triptiha je obojena mramorizacijom u zelenkastom i crvenkastom tonu. Svi prikazi na triptihu su oslikani.

Središnje polje ima oblik položenog pravokutnika. U središtu je prikaz Blagovjesti. Prikaz se odvija pored kanonske table sa tekstom i slikama. Kanonska tabla ima oslikan ovalni okvir. Na njenom vrhu je naslikani križ u koga je postavljeno lijevano mjedno raspeće Kristovo. Scena Blagovijesti prikazuje arhanđela Gavrila sa ljiljanom u lijevoj ruci. Desna ruka mu je podignuta. Prikazan je u stojećem stavu na oblaku. Odjeven je u dugu haljinu oker boje oko koje se viori crveni ogrtač. Lijeva noga mu proviruje ispod haljine. Desno od njega je prikazana Bogorodica. Prikazana je kako kleči na klecalu. Odjevena je u dugu crvenu haljinu sa plavim ogrtačem koji joj pada od glave. Pored nje je sv. Duh predstavljen kao golub.

Bočna polja triptiha su od središnjeg odvojena mramoriziranim pilastrima. Po sredini su kanonske tablice. One imaju zlatnom bojom obojen rub, te naslikane glave anđela na vrhu, a cvjetove sa strana.

Na lijevom krilu triptiha, u gornjoj zoni, je predstavljen lik sv. Franje sa križem u jednoj, a lubanjom u drugoj ruci. Svetac je odjeven u habit. Prikazan je kao čovjek riđe brade i svjetlosmeđe kose. Bočno od sveca je udubljenje sa urezanim žljebom za nosač svijeće. Na nosaču se primjećuju tragovi pozlate.

Desna strana triptiha je jednako ukrašena kao i lijeva. Dakle, javljaju se kanonske tablice, s tom razlikom, da je na ovoj strani prikazano poprsje sv. Ante. Prikazan je na oblaku. Lijevo od njega je bič i knjiga, a desno ljiljan. Bočno od sveca je udubljenje sa urezanim žljebom za nosač svijeće. Na nosaču se primjećuju tragovi pozlate.

Tekstovi navedenih kanonskih tablica su tiskani i lijepljeni u nekoliko slojeva jaden ispod drugog.

Kad se otvore vratašca donjeg dijela sanduka, dobije se oltarna menza sastavljena od tri ploče. Na dvije preklopne ploče su naslikana vrata sa natpisom pisanim zlatnom bojom, naslikanom biskupskom mitrom, križem i kopljem. Natpis na lijevom krilu vrata glasi:

OMNIS PONTIFEX:

PRO HOMINIBUS

CONSTITUITUR

UT OFFERAT DONA

ET SACRIFICIA PRO PECCATIS.

Natpis na desnom krilu vrata glasi:

QUI CONDOLERE POSSIT IIS,

QUI IGNORANT, ET ERRANT

QUONIAM, ET IPSE

CIRCUMDATUS EST INFIRMITATE

HERB. V.I.

Cijela površina otvorena menze je obložena crvenom jelenjom kožom. U sredini je izrezan kvadrat u drvetu za odlaganje hostija. Kvadrat je zastakljen. Njegove dimenzije su: 31x25,5 cm. Donja strana menze je presvučena papirom.

Kutija sanduka je podijeljena na nekoliko pregrada različitih veličina, vjerojatno za liturgijske predmete. Na lijevoj strani su pregrade u dvije razine. Donje pregrade su većih dimenzija od gornjih.

Sadašnje stanje: sanduk je zahvatila crvotočina, koža je mjestimično izblijedjela, a mjestimično potamnjela i oštećena. Bojeni sloj je potamnio, osipa se. Papir se odlijepio (L.P. Domijani, Z.D. Staničić; 2001., 32-34).

 

2. SV. JERONIM(27)   

Vrijeme nastanka: 18. stoljeće, Venecija.

Materijal: drvo.

Tehnika izrade: rezbarenje, polikromija, pozlata.

Dimenzije: visina 93 cm.

Signatura: nema.

Opis predmeta: svetac je prikazan u naglašenom kontrapostu, iskoračene lijeve noge na poluokrugloj bazi. Prikazan je kao proćelav čovjek sa dugom bradom. Oko struka je ogrnut ogrtačem. U desnoj ruci drži kamen kojim se tuče u prsa, a u spuštenoj lijevoj ruci drži Bibliju. Na poleđini je skulptura ravno otesana sa rupom i alkom za kačenje na oltaru.

Sadašnje stanje: drvo je raspuklo, crvotočno. Boja je mjestimično otpala (L.P. Domijani, Z.D. Staničić; 2001., 31).

 

3. SV. JOVAN KRIŽITELJ

Vrijeme nastanka: 19. stoljeće, domaća proizvodnja.

Materijal: drvo.

Tehnika izrade: rezbarenje, polikromija, pozlata.

Dimenzije: visina 120 cm.

Signatura: nema.

Opis predmeta: svetac je prikazan u frontalnom stavu razmaknutih koljena na prizmatičnom postolju. Podignutom desnom rukom pokazuje kažiprstom, a u spuštenoj lijevo drži križ. Odjeven je u haljinu od kostrijeti oker boje. Haljina ima oko rukava nazubljene rubove, a na koljenima je isječena. Konopcem je podvezana oko pojasa. Svetac je prikazan kao mlad čovjek, kratke smeđe brade spojene sa brkovima. Glava mu je postavljena na tijelo bez vrata. Poleđina skulpture je ravno otesana.

Sadašnje stanje: drvo je raspuklo, crvotočno,  boja je mjestimično otpala.  Postament je oštećen (L.P. Domijani, Z.D. Staničić; 2001., 31).

 

4. SV. FRANJO

Vrijeme nastanka: 19. stoljeće, domaća proizvodnja.

Materijal: drvo.

Tehnika izrade: rezbarenje, polikromija, pozlata.

Dimenzije: visina 114 cm.

Signatura: nema.

Opis predmeta: svetac je prikazan u frontalnom stavu razmaknutih koljena na prizmatičnom postolju. Podignutom desnom rukom pokazuje kažiprstom, a u spuštenoj lijevo drži križ. Odjeven je u haljinu od kostrijeti oker boje. Haljina ima oko rukava nazubljene rubove, a na koljenima je isječena. Konopcem je podvezana oko pojasa. Svetac je prikazan kao mlad čovjek, kratke smeđe brade spojene sa brkovima. Glava mu je postavljena na tijelo bez vrata. Poleđina skulpture je ravno otesana.

Sadašnje stanje: drvo je raspuklo, crvotočno,  boja je mjestimično otpala.  Postament je oštećen (L.P. Domijani, Z.D. Staničić; 2001., 31).

 

Pored ovih skulptura u samostanu se čuvaju i sljedeće:

 

5. SV. JOSIP SA KRISTOM;

Vrijeme izrade: 19 stoljeće;

Materijal izrade; drvo;

Tehnika: rezbarenje, bojenje;

Dimenzije: 124 cm.

 

6. SV. FRANJO;

Vrijeme izrade: kraj 18 stoljeće;

Materijal izrade; drvo;

Tehnika: rezbarenje, bojenje;

Dimenzije: 23x8x3 cm.

 

7. KRISTOV KORPUS SA NEKOG RASPEĆA;

Vrijeme izrade: 19 stoljeće;

Materijal izrade; drvo;

Tehnika: rezbarenje, bojenje;

Dimenzije: 30x7x3,5 cm.

 

8. KRISTOV KORPUS SA NEKOG RASPEĆA;

Vrijeme izrade: 19 stoljeće;

Materijal izrade; drvo;

Tehnika: rezbarenje, bojenje;

Dimenzije: 31x20 cm.

 

9. RASPEĆE:

Vrijeme izrade: 19 stoljeće;

Materijal izrade; drvo;

Tehnika: rezbarenje, bojenje;

Dimenzije: 37x28 cm.

 

10. KRISTOV KORPUS;

Vrijeme izrade: 19 stoljeće;

Materijal izrade; željezo;

Tehnika: lijevanje;

Dimenzije: 43x38x5 cm.

 

11. BOGORODICA SA MALIM KRISTOM;

Vrijeme izrade: 19 stoljeće;

Materijal izrade; drvo;

Tehnika: rezbarenje, bojenje;

Dimenzije: 33x15,5 cm.

 

12. SV. ANTE SA MALIM DJETETOM;

Vrijeme izrade: početak 20. stoljeća;

Materijal izrade; drvo;

Tehnika: rezbarenje, bojenje;

Dimenzije: 40x16 cm.

 

13. FRAGMENT SKULPTURE SV. GEORGIJA NA KONJU;

Vrijeme izrade: 20. stoljeće;

Materijal izrade; mramor;

Tehnika: klesanje;

Dimenzije: 22,5x22x8 cm.

 

Navedene skulpture su uglavnom izrađene od drveta u tehnici rezbarenja i kasnijeg bojenja. Izrađene su od strane domaćih, nepoznatih majstora tokom 19. ili 20. stoljeća. Uglavnom su dosta rustične. Njihov detaljniji opis se može vidjeti u inventaru predmeta izrađenih od metala Franjevačkog samostana Livno pod inventarnim brojevima od 101 do 109. Kako navedeni predmeti nemaju umjetničku vrijednost, nisu detaljno opisivani u obrazloženju odluke, a kao primjer tome dan je opis tri gore spomenuta sveca.


(27) Po predaji skulptura je donesena iz makarskog primorja.

ENGLISH 
Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika © 2003. Razvoj i dizajn: