Sarajevo, 11.06.2013. godine
SAOPŠTENJE
ZA JAVNOST
Povodom
intervjua sa Salmirom Kaplanom, ministrom Federalnog ministarstva kulture i
sporta, naslovljenog: „U želji da zadrži vlast, SDP se ponaša kao Komunistička
partija“, objavljenim 03.06.2013. godine u Večernjem listu, u kojem, između ostalog,
spori zakonitost rada Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika (u daljem
tekstu: Komisija) i izražava svoje nezadovoljstvo radom iste, pri tome nazvavši
je tvornicom nacionalnih spomenika i državom u državi, a u cilju istinitog
informisanja javnosti, dajemo sljedeće saopštenje:
1. Shodno mišljenju nadležnog
Ministarstva pravde Bosne i Hercegovine broj 08-02-4-2401/12 od 15.03.2012.
godine članovi Komisije u punom kapacitetu obavljaju svoje dužnosti do
okončanja postupka razrješenja ili produženja mandata od strane Predsjedništva
Bosne i Hercegovine prema članu 2. tački 2. Aneksa 8. Općeg okvirnog sporazuma
za mir u Bosni i Hercegovini. Dakle, insinuacije o navodnom nezakonitom radu
Komisije su u potpunosti neosnovane.
2. U pogledu optužbi za proizvodnju
nacionalnih spomenika, obavještavamo javnost da su navedene optužbe netačne i
neosnovane. Rad Komisije regulisan je Aneksom 8. Općeg okvirnog sporazuma za
mir u Bosni i Hercegovini, Odlukom Predsjedništva BiH («Službeni glasnik BiH»,
br. 1/02 i 10/02) i Poslovnikom o radu («Službeni glasnik BiH», br. 4/03,
33/03, 31/06, 99/06 i 53/11), prema kojima svako zainteresirano lice ima
zakonsko pravo da podnese peticiju za proglašenje dobra nacionalnim spomenikom
nakon čega Komisija ima zakonsku obavezu da provede istražni postupak do kraja
u odnosu na nominirano dobro i donese odluku o tome da li predmetno dobro na
zakonu utvrđenim kriterijima ispunjava jedan od utvrđenih kriterija (Kriteriji
za proglašenje dobara nacionalnim spomenicima – «Službeni glasnik BiH», br.
33/02 i 15/03). Navedeni mehanizam je ključan u ostvarivanju prava na
jednakopravno priznavanje, poštivanje i zaštitu kulturnog naslijeđa svih
građana Bosne i Hercegovine, koje proizilazi iz člana 15. Međunarodnog pakta o
ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima, sastavnim dijelom Ustava Bosne i
Hercegovine.
3. Pored navedenog Komisiju čini
pet eminentnih stručnjaka, tri domaća i dva strana, iz oblasti arhitekture,
historije i historije umjetnosti, koji imaju zakonsku obavezu da primjene gore navedene
kriterije donošenjem odluka o proglašenju. Odluke se donose ukoliko ih
podržavaju najmanje četiri člana Komisije. Sve odluke su dostupne javnosti i
sadrže detaljno obrazloženje o vrijednostima predmetnih dobara, kao i kriterije
po kojima su ista proglašena nacionalnim spomenicima (www.kons.gov.ba).
4. Do sada, Komisija je razmatrala
i do kraja provela istražni postupak u odnosu na 844 peticije od ukupno 1631
zaprimljene peticije. Od navedenog broja donesena je 131 negativna odluka i 713
odluka o proglašenju dobara nacionalnim spomenicima. S obzirom da Komisija
svakodnevno prima nove zahtjeve građana Bosne i Hercegovine za proglašenje
dobara nacionalnim spomenicima, kritika Salmira Kaplana odnosi se izravno na
građane koji od državnih institucija traže da štite bosanskohercegovačko
naslijeđe.
5. Dalje, komparativnom analizom
broja kulturnih dobara, recimo u Švicarskoj, koja je po svojoj teritorijalnoj
rasprostranjenosti, unutrašnjoj strukturi, raznolikosti i veličini populacije
slična Bosni i Hercegovini, dolazimo do podatka da je u Švicarskoj registrirano
8300 spomenika kulture, što nikako nije kočnica, nego, zapravo, generator
razvoja.
6. Kvalifikacija svega prethodno
navedenog kao „proizvodnje nacionalnih spomenika“ je u potpunosti
neutemeljena i paušalna. Komisija radi u skladu sa Ustavom, međunarodnim
ugovorima, zakonom i propisanim kriterijima. Predmetna izjava ne samo da je
netačna, već je nezakonita s obzirom da predstavlja pritisak na Komisiju da ne
izvršava zakonom povjereni mandat.
7. Kritike na rad Komisije po
osnovu stvaranja finansijskih obaveza, u konkretnom slučaju na FBiH, su
neosonovane. Zakonom nije utvrđeno koliko se mora izdvojiti svake godine za
zaštitu kulturnog naslijeđa u FBiH. Dosadašnja
praksa je bila da se izdvaja onoliko koliko je to moguće. Prioritet za
finansiranje vladama oba entiteta trebaju biti hitne mjere zaštite na
spomenicima sa Liste ugroženih nacionalnih spomenika koju vodi Komisija i na
kojoj se nalazi 69 spomenika u oba entiteta. Dalje, sprječavanje, odnosno uslovljavanje
donošenja odluka o proglašenju dobara nacionalnim spomenicima dostupnošću
finansijskih sredstava, na način kako to argumentira Salmir Kaplan, predstavlja
opasan presedan kojim se politici otvara mogućnost potpune kontrole nad
djelatnošću valorizacije kulturnog naslijeđa. Na ovaj način se kulturno
naslijeđe koje predstavlja manifestaciju kulture jednog naroda i njegovog
identiteta stavlja pod politički jaram. Posljedice ovakvog pristupa su
očigledne. Komisija je ostala jedina institucija odgovorna za ukupnost
bosanskohercegovačkog naslijeđa koja još uvijek ima neovisnost u svom
odlučivanju a finansira se iz budžeta institucija Bosne i Hercegovine, ali je
ona nedovoljna da zamijeni ulogu svih onih institucija koje država mora imati a
koje su, s obzirom na potčinjavanje onoj politici čije stavove iznosi Kaplan,
ili uništene ili u stanju koje najbolje ilustrira zatvoreni Zemaljski muzej.
8. Konstatacija Salmira Kaplana „da spomenike treba jednom odrediti,
povremeno vršiti reviziju, kao što to, primjerice, radi UNESCO...“ je netačna.
Samo u 2012.godini UNESCO je upisao 56 „novih“ kulturnih dobara na UNESCO-ovu
listu svjetskog kulturnog naslijeđa; a Lista će biti ponovno značajno uvećana
koncem ovog mjeseca na sjednici Komiteta za svjetsku baštinu u Phnom Pennu u
Kambodži. UNESCO upis novih dobara na Listu svjetske baštine čini svake godine.
Djelatnost zaštite kulturnog naslijeđa je dinamičan i kontinuiran proces, a ne
statičan i zatvoren kako to želi prikazati Salmir Kaplan. On ovdje demonstrira
svoju apsolutnu neupućenost u rad UNESCO-a ali i osnove zaštite kulturnog
naslijeđa.
9. Tvrdnja „To (Komisija) bi trebalo biti tijelo u kojem bi uz članove
trebali raditi samo još tajnik povjerenstva i tehnički tajnik eventualno“ je
proizvoljna i suprotna zakonu. U članu 3. tački 3. Aneksa 8. Općeg okvirnog
sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini je eksplicitno precizirano da „Komisija
za očuvanje nacionalnih spomenika će imati odgovarajuća sredstva i stručno
osoblje u kojem su zastupljeni narodi koji žive u Bosni i Hercegovini i koji će
joj pomagati u izvršavanju njenih dužnosti. Osoblje predvodi izvršni funkcioner
kojeg imenuje Komisija.“ Tvrdnje o navodnom izlaženju van okvira Općeg
okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini i pretvorbi Komisije u tijelo
uprave s oko 30-40 zaposlenih su u potpunosti neosnovane.
10. Stav:„..a ja mislim da bi bilo najbolje da se nadležnost nad Komisijom
povjeri Ministarstvu civilnih poslova, kako to tijelo više ne bi bilo „država u
državi.“
Članom 1. Aneksa 8. Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini
utvrđena su pitanja koja se odnose na rad i poziciju Komisije. Tim dijelom
dejtonskog sporazuma, koji je još uvijek na snazi, precizirano je da je
Komisija neovisna. Stav Visokog predstavnika, tumača Općeg okvirnog sporazuma
za mir u Bosni i Hercegovini, u pismu od 23. jula 2008. godine, u ovom pogledu
je da Komisija ne može biti u sastavu bilo kojeg ministarstva.
11. Poražavajuća je činjenica da ministar kulture, u primjeru Stoca,
percipira kulturno naslijeđe kao prepreku razvoju, u vremenu kada svi u istom
vide potencijal za održivi ekonomski razvoj. S tim u vezi podsjećamo javnost da
su u predratnom periodu u Stocu bila registrirana 54 kulturna dobra, najveći
broj je potpuno srušen u toku rata. Do sada je u Stocu proglašeno 30
nacionalnih spomenika, ali Komisija će i dalje rješavati na osnovi peticija
fizičkih i pravnih lica.
12. U slučaju hotela Zagreb, Komisija je propisala mjere zaštite po kojima
je moguće izvršiti restauraciju objekta, a unutrašnjost adaptirati novoj
namjeni, umjesto rušenja postojeće strukture i gradnje nove, a sve sa ciljem
sprječavanja brisanja kulturne memorije gradske urbane sredine Sarajeva.
Restauracija hotela Zagreb je obaveza federalnih vlasti i upozoravanje javnosti
o njegovom ruševnom stanju dolazi od ministra koji je najviše odgovoran da to
stanje bude promijenjeno. Komisija smatra značajnom svaku inicijativu za
rehabilitaciju nacionalnog spomenika, ali smatra svojom obavezom da u svom radu
primjenjuje zakon i standarde zaštite kulturnog naslijeđa.
(k r a
j)
|