Status spomenika -> Nacionalni spomenik
Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika,
na osnovi člana V stav 4. Aneksa 8. Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i
Hercegovini i člana 39 stav 1. Poslovnika o radu Komisije za očuvanje
nacionalnih spomenika, na sjednici održanoj od 2. do 4. septembra. 2013. godine
donijela je
O D
L U K U
I
Ostaci
graditeljske cjeline džamije sa haremom u Đakovićima, općina Čajniče,
proglašavaju se nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu:
nacionalni spomenik).
Nacionalni spomenik se nalazi na prostoru
označenom kao k.č. 1, 2 i 195, (stari premjer), što odgovara k.č. 27, 93 i 250
(novi premjer), k.o. Đakovići, posjedovni list br. 317/0, općina Čajniče,
Republika Srpska, Bosna i Hercegovina.
Na nacionalni spomenik se primjenjuju mjere
zaštite utvrđene Zakonom o provođenju odluka Komisije za zaštitu nacionalnih
spomenika uspostavljene u skladu sa Aneksom 8. Općeg okvirnog sporazuma za mir
u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik Republike Srpske", br. 9/02,
70/06 i 64/08).
II
Vlada Republike Srpske dužna je osigurati
pravne, naučne, tehničke, administrativne i finansijske mjere za zaštitu,
konzervaciju, prezentaciju i rehabilitaciju nacionalnog spomenika.
Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika (u
daljnjem tekstu: Komisija) utvrdit će uvjete i osigurati sredstva za izradu i
postavljanje informacione ploče sa osnovnim podacima o spomeniku i odluci o
proglašenju dobra nacionalnim spomenikom.
III
U svrhu trajne
zaštite nacionalnog spomenika, utvrđuju se mjere zaštite koje se odnose na
dio prostora definiranog u tački I, stav 2. ove odluke, i to: od ugla tromeđe
parcela k.č. 42, k.č. 1 i seoskog puta k.č. 55, zatim granična linija ide
sjeveroistočno i sjeverno granicom k.č. 1, tj. granicom seoskog puta do tromeđe
parcela k.č.1, k.č. 215 i seoskog puta k.č. 3. Granična linija dalje nastavlja
prema zapadu sjevernom granicom parcela k.č. 1 i 195, te se vraća jugoistočno
do tromeđe parcela k.č. 195, k.č. 1 i k.č. 194. Linija dalje ide jugozapadno
granicom k.č. 1 sa k.č. 194 i k.č. 42, gdje se vraća na polaznu tačku na
tromeđi k.č. 42, k.č. 1 i seoskog puta k.č. 55. U navedenom prostoru utvrđuju
se sljedeće mjere zaštite:
- Ostaci
objekta džamije u Đakovićima trebaju biti konzervirani i restaurirani, a
potrebno je izvršiti djelimičnu rekonstrukciju, uz primjenu izvornih ili
istovrsnih materijala i izvornih metoda građenja u najvećoj mogućoj mjeri, uz
odobrenje ministarstva nadležnog za prostorno uređenje u Republici Srpskoj i
stručni nadzor nadležne službe zaštite naslijeđa na nivou Republike Srpske.
-
Svi originalni
fragmenti džamije koji su pronađeni i sakupljeni na lokaciji ili na nekom
drugom mjestu, trebaju biti registrirani, snimljeni i ponovno ugrađeni u
objekat. Do momenta ugradnje, potrebno ih je na odgovarajući način zaštititi.
-
Fragmente koji se
zbog visokog stepena oštećenja ne mogu ugraditi potrebno je na odgovarajući
način konzervirati i prezentirati in situ.
-
U svrhu osiguranja
korištenja objekta u skladu sa principima "živog naslijeđa",
nedostajući dijelovi objekta koji ne podliježu obavezi rekonstrukcije trebaju
biti izvedeni na način da bude osigurano poštovanje i odgovarajuće
prezentiranje izvornih dijelova objekta i jasna razlikovnost svih dodatih
dijelova.
- Sve
nadgrobne spomenike pronađene na lokaciji ili na nekom drugom mjestu treba
konzervirati i na osnovi raspoložive dokumentacije vratiti na izvorno mjesto, u
mjeri u kojoj je to moguće. Nadgrobne spomenike za koje nije moguće precizno
definirati raniju lokaciju treba konzervirati i na odgovarajući način prezentirati
u sklopu harema džamije.
U cilju osiguranja uvjeta za rehabilitaciju
nacionalnog spomenika, utvrđuju se sljedeće hitne mjere zaštite:
- uklanjanje
otpadaka i čišćenje prostora harema,
-
otkopavanje
površinskih slojeva zemlje u cilju pronalaženja ostataka objekta, ili nišana,
uz obavezno prisustvo arheologa,
- sanacija
i konsolidacija originalnih dijelova temelja i zidova.
IV
Svi pokretni nalazi koji budu nađeni u toku
arheološkog istraživanja bit će pohranjeni u najbližem muzeju koji ispunjava
kadrovske, materijalne i tehničke uvjete ili u Zemaljskom muzeju Bosne i
Hercegovine u Sarajevu, obrađeni i prezentirani na odgovarajući način.
Izuzetno od stava 1. ove tačke, u periodu do
ponovnog otvaranja Zemaljskog muzeja Bosne i Hercegovine, a u slučaju da
najbliži muzej ne ispunjava kadrovske, materijalne i tehničke uvjete, nosioci
arheoloških istraživanja dužni su podnijeti pisani zahtjev Komisiji da odredi
instituciju u kojoj će arheološki nalazi biti privremeno pohranjeni.
Iznošenje arheoloških nalaza iz prethodnog
stava iz Bosne i Hercegovine nije dopušteno.
Izuzetno od prethodnog stava, ukoliko vodilac
istraživanja utvrdi da je neophodna obrada arheoloških nalaza izvan Bosne i
Hercegovine, dokaze o tome će prezentirati Komisiji, koja može dopustiti
privremeno iznošenje nalaza iz zemlje, pod detaljno utvrđenim uvjetima.
Nakon dostavljanja izvještaja o provedenom
istraživanju, Komisija će utvrditi pokretne nalaze na koje će biti
primjenjivane mjere zaštite koje Komisija utvrđuje.
Komisija u svom odobrenju za privremeno
iznošenje pokretnog naslijeđa iz Bosne i Hercegovine utvrđuje sve uvjete pod
kojima se to iznošenje može izvesti, rok za povrat u Bosnu i Hercegovinu, kao i
zaduženje pojedinih organa i institucija na osiguranju tih uvjeta te o tome
obavještava Vladu Republike Srpske, nadležnu službu sigurnosti, carinsku službu
Bosne i Hercegovine i javnost.
V
Stavljaju se van snage svi provedbeni i
razvojni prostorno-planski akti u dijelu u kojem su u suprotnosti sa odredbama
ove odluke.
VI
Svako, a posebno nadležni organi Republike
Srpske, gradske i općinske službe suzdržat će se od poduzimanja bilo kakvih
radnji koje mogu oštetiti nacionalni spomenik ili dovesti u pitanje njegovu
zaštitu.
VII
Ova odluka dostavit će se Vladi Republike
Srpske, ministarstvu nadležnom za prostorno uređenje u Republici Srpskoj,
nadležnoj službi zaštite naslijeđa na nivou Republike Srpske i općinskom organu
uprave nadležnom za poslove urbanizma i katastra, radi provedbe mjera utvrđenih
u tač. II–VI ove odluke, te nadležnom općinskom sudu radi upisa u zemljišne
knjige.
VIII
Sastavni dio ove odluke je obrazloženje sa
pratećom dokumentacijom, koje je dostupno na uvid zainteresiranim licima u
prostorijama i na web stranici Komisije (http://www.kons.gov.ba).
IX
Ova odluka stupa na snagu narednog dana od
dana objavljivanja u "Službenom glasniku BiH".
Ovu odluku Komisija je donijela u sljedećem
sastavu: Zeynep Ahunbay, Martin Cherry, Amra Hadžimuhamedović, Dubravko
Lovrenović i Ljiljana Ševo.
Broj:
07.3-2.3-53/13-31
3.
septembra 2013. godine
Sarajevo
Predsjedavajući
Komisije
Dubravko
Lovrenović
O b
r a z l o ž e n j e
I – UVOD
Na osnovi člana 2. stav 1. Zakona o provedbi
odluka Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika, uspostavljene prema Aneksu
8. Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, "nacionalni
spomenik" je dobro koje je Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika
proglasila nacionalnim spomenikom, u skladu sa čl. V i VI Aneksa 8. Općeg
okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, kao i dobra upisana na
Privremenu listu nacionalnih spomenika Bosne i Hercegovine ("Službeni
glasnik BiH", broj 33/02), sve dok Komisija ne donese konačnu odluku o
njihovom statusu, a za što ne postoji vremensko ograničenje i bez obzira da li
je za dotično dobro podnesen zahtjev.
Centar za islamsku arhitekturu iz Sarajeva
podnio je, dana 22.05.2003. godine, peticiju/prijedlog Komisiji za očuvanje
nacionalnih spomenika za proglašenje Džamije u Đakovićima, općina Čajniče,
nacionalnim spomenikom BiH.
Udruženje za očuvanje prirodne i
civilizacijske baštine "Sinan-paša Sijerčić", Goražde podnijelo je
dana 26.09.2005. godine Komisiji za očuvanje nacionalnih spomenika
peticiju/prijedlog za proglašenje Džamije u selu Đakovićima nacionalnim
spomenikom BiH.
Na osnovi prijedloga, Komisija je pokrenula
postupak za donošenje odluke o proglašenju predmetnog dobra nacionalnim
spomenikom, u skladu sa članom V Aneksa 8. Općeg okvirnog sporazuma za mir u
Bosni i Hercegovini i odredbama Poslovnika o radu Komisije.
Izjava o značaju dobra
Iako ne postoje sačuvani pouzdani historijski
podaci o džamiji u Đakovićima kod Čajniča, sudeći po načinu gradnje može se
reći da predstavlja jedan od rijetkih sačuvanih objekata u čajničkom kraju koji
je podignut za vrijeme Maldovan Ali-paše Čelje, koji je sličnu džamiju podigao
i u Međurječju 1763. godine.
Džamija ima simbolički značaj i značaj za
identitet stanovnika tog područja, s obzirom na to da je predstavljala
muslimansko vjersko središte za veći broj okolnih sela.
II - PRETHODNI POSTUPAK
U toku vođenja postupka izvršen je uvid u:
- podatke
o sadašnjem stanju i namjeni dobra, uključujući opis, arhitektonski snimak i
fotografije,
- uvid
u sadašnje stanje dobra,
- kopiju
katastarskog plana,
- zemljišno-knjižni
izvod,
- historijsku,
arhitektonsku ili drugu dokumentarnu građu o dobru, koja je data u popisu
korištene dokumentacije u okviru ove Odluke.
Prema odredbi člana V stav 2. Aneksa 8. Općeg
okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini i člana 37. Poslovnika o radu
Komisije, prije donošenja konačne odluke o proglašenju dobra nacionalnim
spomenikom Komisija će pružiti mogućnost vlasniku predloženog nacionalnog
spomenika, podnosiocu peticije, institucijama nadležnim za očuvanje naslijeđa,
stručnim i naučnim institucijama, stručnjacima i naučnicima, kao i drugim
zainteresiranim licima da iznesu svoje stavove.
U skladu s tim, Komisija je dopisima broj:
08.2-879/03-1 od 05.08.2003. godine, 07.3-35-2-8/11-292 od
27.12.2011.07.3-35-2-2/13-26 od 08.02.2013. godine, 07.3-35-2-2/13-27 od
09.02.2013. godine i 07.3-35-2-2/13-34 od 26.02.2013. godine zatražila
dostavljanje dokumentacije i stavova u vezi sa proglašenjem džamije u
Đakovićima od: Općine Čajniče (Načelnik i Organ uprave nadležan za poslove
katastra i urbanizam); Ministarstva prostornog uređenja, građevinarstva i
ekologije RS-a; Republičkog zavoda za zaštitu kulturno-istorijskog naslijeđa
Republike Srpske; Centra za islamsku arhitekturu Sarajevo, Medžlisa IZ Čajniče,
Zavoda za zaštitu spomenika u sastavu Federalnog ministarstva kulture i sporta,
Gazi Husrev-begove biblioteke u Sarajevu, Vakufske direkcije IZ Bosne i
Hercegovine u Sarajevu, Udruženja za očuvanje prirodne i civilizacijske baštine
"Sinan-paša Sijerčić" iz Goražda i Selima Hasovića iz Sarajeva.
U "Službenom glasniku BiH" broj
103/12 od 24.01.2013. godine objavljeno je Obavještenje o pokretanju postupka
proglašenja predmetnog dobra nacionalnim spomenikom, te poziv vlasnicima i drugim
zainteresovanim fizičkim i pravnim licima, tijelima i institucijama da u roku
od 30 dana dostave Komisiji svoja stajališta u vezi sa proglašenjem dobra
nacionalnim spomenikom.
Nakon toga, Komisiji je dostavljena sljedeća
dokumentacija:
- Selim
Hasović iz Sarajeva je dana 25.12.2011. godine dostavio Posjedovni list dobra
koji je izdala Općina Čajniče dana 8.12.2011. godine; pregled vakufa sreza
Čajniče, fotodokumentaciju iz 2011. Godine.
-
Medžlis IZ Čajniče je
uputio dopis broj 01-03-1-02/12 od 09.01.2012. godine u kojem se kaže da ne
raspolaže nikakvim podacima o dobru.
-
Zavod za zaštitu
spomenika u sklopu Federalnog ministarstva kulture je uputio dopis broj
07-40-4-106-1/12 od dana 12.01.2012. godine u kojem se kaže da dobro prethodno
nije bilo zaštićeno niti evidentirano.
-
Selim Hasović i Kasim
Čeljo su dana 07.05.2012. godine Komisiji za očuvanje nacionalnih spomenika
dostavili Idejno rješenje obnove porušene džamije u Đakovićima, općina Čajniče,
izrađeno kod firme „RE-KONSTRUKCIJA“ d.o.o., odgovorni projektant Husejn
Zakomac, dipl. ing. arh.
-
Selim Hasović je dana
03.09.2012. godine Komisiji za očuvanje nacionalnih spomenika dostavio kopiju
austrougarskog plana Đakovića broj 31-XX-16-a/1,a/3 iz 1884. godine (Arhiv
Bosne i Hercegovine, dopis broj 09-49-8-544-2 od 25.07.2012. godine).
-
Selim Hasović je dana
20.09.2012. godine Komisiji za očuvanje nacionalnih spomenika dostavio pismenu
izjavu i kopije slijedećih članaka sa pripadajućim fotografijama: Abdurahman
Trnčić. Mevludi Šerif. Povodom postavljenja temelja za munaru u Đakovićima.
Glasnik Vrhovnog islamskog strješinstva SFRJ br. XXXV/1972, br. 9–10, 1972.;
Abdurahman Trnčić. Svečanost povodom izgradnje munare uz džamiju u selu
Đakovićima kod Čajniča. Glasnik Vrhovnog islamskog strješinstva SFRJ br.
XXXVI/1973, br. 1–2, 1973.
-
Arhiv Bosne i
Hercegovine je dana 24.10.2012. godine uputio dopis broj 09-49-8-747/2 u čijem
se prilogu nalazi kopija austrougarskog plana s oznakom 31-XX-15-b/2.
-
Republička uprava za
geodetske i imovinsko-pravne poslove Republike Srpske, područna jedinica
Čajniče je dana 22.11.2012. godine uputila dopis broj 21.50/952.2-123/12, u
čijem se prilogu nalaze Kopija austrougarske karte koja je van upotrebe,
lokalitet Đakovići džamija i izvod iz Posjedovnog lista broj 317/0 za parcele
27, 93 i 250, općina Čajniče, katastarska općina Đakovići.
-
Vakufska direkcija
Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini je odgovorila dopisom broj
09-04-1-212-2/13 od 21.02.2013. godine u kojem se kaže da ne raspolaže nikakvim
podacima o dobru, a da se Medžlis IZ Čajniče i Goraždanski muftiluk protive
proglašenju džamije u Đakovićima nacionalnim spomenikom, s obzirom na to da bi
u tom slučaju Medžlis IZ Čajniče imao problema vezanih za procedure i troškove.
U istom dopisu je naglašeno da Medžlis IZ Čajniče i Goraždanski muftiluk ne
raspolažu nikakvom dokumentacijom vezanom za spomenuto dobro.
-
Centar za islamsku
arhitekturu je odgovorio dopisom broj 10-ŠF-04-22-3/13 od 14.03.2013. godine u
kojem se kaže da raspolaže oskudnom dokumentacijom vezanom za džamiju u
Đakovićima (karton dobra i fotografije objekta u ruševnom stanju). Predlažu
kontaktiranje izvjesnih osoba (Nurija Omerbašić – 21.03.2013. tvrdi da ne
raspolaže nikakvom dokumentacijom) koje možda imaju neku dokumentaciju. Centar
za islamsku arhitekturu ističe da im je poznat negativan stav Vakufske
direkcije IZ i Medžlisa IZ Goražde po pitanju proglašenja dobra nacionalnim
spomenikom. Centar se ne slaže s tim stavom i tvrdi da je istog stava i Rijaset
IZ u BiH.
- Građevinski
odbor za obnovu džamije u Đakovićima i Džematski odbor IZ Đakovići su uputili
dopis Komisiji za očuvanje nacionalnih spomenika dana 21.03.2013. u kojem nisu
ponudili nove bitne historijske ili druge činjenice vezane za džamiju u
Đakovićima. Priloženi su recentne fotografije džamije i izjave vjernika koji
tvrde da je džamija u Đakovićima izgrađena krajem XVII ili početkom XVIII
vijeka, te da je rušena i paljena 1914, 1942. i 1992. godine. U dopisu se
navodi da se "aktuelne vlasti iz zemljišno-knjižnih knjiga Opštine Čajniče
isknjižili i ostatke uništenih džamija u Đakovićima i Međurječju".
Na osnovu uvida u prikupljenu dokumentaciju i
stanje dobra utvrđeno je sljedeće:
1. Podaci o dobru
Lokacija
Mjesto i ostaci džamije u Đakovićima se
nalaze u selu Đakovići, koje je smješteno 22 kilometra istočno od grada
Čajniča, ispod brda Stakorina, u neposrednoj blizini tromeđe Bosne i
Hercegovine, Srbije i Crne Gore. Džamija se nalazi sa sjeverozapadne strane
makadamskog puta koji prolazi kroz selo.
Dobro
se nalazi na lokaciji označenoj kao k.č.
1, k.č. 2 i k.č. 195, k.o. Đakovići – stari premjer, odnosno k.č. 27, 93 i 250,
k.o. Đakovići – novi premjer, posjedovni list br. 317/0, k.o. Đakovići, općina
Čajniče, Republika Srpska, Bosna i Hercegovina.
Historijski
podaci
Čajniče je grad u jugoistočnoj Bosni na
granici Crne Gore i Bosne i Hercegovine, i prvi put se kao trg spominje 1477.
godine(1), a prije 1582. godine postao je samostalan
kadiluk(2).
O Čajniču postoje oskudni podaci u defteru iz
1468/69, a nije pobliže poznato iz srednjevjekovnih izvora(3).
Godine 1582. Čajniče se spominje kao
samostalni kadiluk u sastavu Hercegovačkog sandžaka(4). U tom periodu sandžakbeg Sinan-beg Boljanić
gradi džamiju, a grad bilježi procvat(5). U
osmanskom periodu preko područja Čajniča je vodio put iz Bosne za Carigrad.
O gradnji džamije u Đakovićima kod Čajniča ne
postoje historijski podaci ili bilo kakva dokumentacija. Velika sličnost
mihraba (oblik, način gradnje, materijal i dimenzije) džamije u Đakovićima i
džamije u Međurječju koji je podigao oko 1763. godine Maldovan Ali-paša Čeljo(6), upućuju na pretpostavku da je vjerski
objekat u Đakovićima podignut u bliskom historijskom periodu.
O izvornom obliku džamije ne postoje bilo
kakvi podaci, ali po svjedočenju Selima Hasovića, koji prenosi i izjave drugih
stanovnika okolnih sela, do 1961. godine radilo se o džamiji pokrivenoj
četverovodnim krovom sa drvenom munarom i sofama natkrivenim trijemom(7).
Tokom I i II svjetskog rata džamija u
Đakovićima je bila spaljivana, ali su sačuvani vanjski kameni zidovi. Poslije
oba rata džamija je rekonstruirana(8).
Džamija je opsluživala džematlije iz sela Đakovići, Kukavice, Todorovići,
Hasovići i Podhrid(9).
Godine 1961. džematlije sela Đakovići, IZ
Čajniče, izveli su rekonstrukciju džamije sa drvenom munarom i izgradili
imamski stan(10), s tim da su bili
očuvani samo vanjski zidovi.
Dana 11.06.1972. godine Odbor IZ Čajniče
organizirao je mevlud(11) u
džamiji u Đakovićima. Tom prilikom je postavljen temelj za kamenu munaru od
sedre, s obzirom na to da je drvena munara dotrajala(12).
Dana 03.09.1972. godine organizirana je
proslava povodom završetka zidanja kamene munare. Svečanosti su prisustvovali
imami susjednih džemata, hafiz Ismail ef. Fazlić – imam iz Sarajeva, Muharem
ef. Hasanbegović – vjerski prosvjetni referent iz Goražda i Ago Čurovac –
predsjednik Odbora IZ Goražde(13).
Po popisu iz 1991. godine(14), u selu Đakovići su bila 233 stanovnika, a
danas nema stalno naseljenih.
Džamija je teško oštećena 1992. godine(15) i od tada nisu poduzimane mjere u cilju
zaštite mjesta i ostataka objekta.
2. Opis dobra
Prema konceptu prostorne organizacije, u
originalnoj formi džamija u Đakovićima sa haremom je spadala u grupu
jednoprostornih džamija sa otvorenim sofama i drvenom munarom koje su bile
pokrivene jedinstvenim četverovodnim krovom.
Objekat džamije u Đakovićima je bio pravougaone osnove dimenzija 10,00m
(dužina) x 8,90m (širina). Ulaz se
nalazio na sjeverozapadnoj strani, a ispred se nalazio trijem sa sofama, dubine oko 3,00m. Ulazni trijem je bio oslonjen
na drvene stubove koji su počivali na kamenim bazama. Na sjevernoj i zapadnoj
strani od ulaza u objekat nalaze se ostaci sofa koje su bile pokrivene daščanim
podom. Sofe su bile izdignute od zemlje. Između sofa se nalazio prolaz koji je
vodio do mjesta gdje se nalazio ulazni portal(16).
Visina zidova džamije do strehe iznosila je oko 5,20m, a sačuvani su uglavnom
ostaci zidova do visine od 4,00m. Po svjedočenju vjernika porijeklom iz
Međurječja, pod džamije je bio drveni, a unutrašnji zidovi nisu bili dekorisani
ili oslikani.
U centralnom dijelu jugoistočnog unutrašnjeg
zida se nalazi sačuvana mihrabska niša,
polukružne osnove, prečnika od 90cm, a visina mihraba do vrha mihrabske krune
iznosi 280cm. Otvor niše se pri vrhu stepenasto završava stalaktitnim ukrasima
poredanim u četiri reda. Ovi stalaktitni ukrasi se postepeno sužavaju tako da
zatvaraju udubljenje niše i završavaju se mihrabskom krunom. Oko mihrabske niše
je izrađen kameni mihrabski okvir, koji je u odnosu na ravan unutrašnjeg zida
izvučen 10cm. Visina okvira iznosi 320cm, a debljina ruba iznosi 15cm. Na oštećenom
mihrabu je prepoznatljiva hromatska obrada(17).
U sredini sjeverozapadnog pročelja se nalazio ulazni portal, a sa strana po
jedan prozor pravougaonog oblika(18).
Maksimalna visina pročelja iznosi 250cm.
U centralnom dijelu jugoistočne fasade nalazi se zid mihraba visine od 3,20m, a sa
strana su bila pozicionirana po dva pravougaona prozora. Na južnom kraju nalazi
se najviši sačuvani ostatak zidova džamije (visinska kota +5,20m).
Na jugozapadnoj
fasadi se nalazi ostatak baze munare
dimenzija 210cm x 210cm i visine 4,80m, dok se na južnoj strani iste fasade
nalaze sačuvani pravougaoni prozori u oba nivoa dimenzija 80cm x 120cm. U
donjoj zoni su očuvani drveni okviri bojeni u zeleno i iznad drvene gredice
spojene sa konstrukcijom kamenog zida. Djelimično je očuvana malterisana
površina na kamenoj podlozi.
Sjeveroistočna
fasada je u originalnoj formi bila istovjetna sa jugozapadnom, s tom razlikom da na njoj nije
bila smještena munara. U donjoj zoni na istočnoj strani je sačuvan jedan prozor
dimenzija 80cm x 120cm sa metalnim rešetkama, drvenim okvirom i prozorskim
krilima bojenim u zeleno. Kao i na jugozapadnoj fasadi, u donjoj zoni je
sačuvana malterisana površina.
Od izvornih
materijala za gradnju džamije upotrijebljeni su kamen (zidovi) i drvo(19) (prozori i nadprozornici, krovna
konstrukcija, hatule). Vezivo upotrijebljeno za gradnju nosivih zidova džamije
je krečni malter. Širina izvornih vanjskih kamenih zidova iznosi 80cm. Zidovi
su sa unutrašnje i vanjske strane bili malterisani.
Harem
džamije je opasan bodljikavom žicom učvršćenom betonskim stubovima i sa ulaznom
kapijom na jugoistoku prema prilaznom putu. Ograda je recentna.
U krugu harema se nalazi stotinjak mezara(20) iz različitih historijskih epoha, od
osmanskog perioda (najvjerovatnije od druge polovine XVIII vijeka(21) do druge polovine XX vijeka).
Nišani su jednostavne izrade i rađeni su od
lokalnog kamena. Niti na jednom nišanu se ne nalaze natpisi niti godina izrade.
Dva najstarija nišana se nalaze pored džamije i pripisuju se utemeljiteljima
džamije(22). Ostali nišani su nastali kasnije, ali je
zbog oštećenja nastalih vremenom na kamenu lošeg kvaliteta teško odrediti njihovu
starost(23).
U krugu harema se nalaze slijedeći nišani:
1. mezar na kojem je
kameni santrač, dimenzija 125x248x28 cm; od nišana je ostao samo čatal turban
koji je položen na mezar,
2. mezar na kojem su
vidljivi samo ostaci kamenog santrača, dimenzija 110x220x20 cm; na mezaru nema
nišana,
3. stela bez natpisa,
dimenzija 21x12x60 cm,
4. nišan sa turbanom u
obliku gljive petougaone osnovice čija je stranica 12 cm i visine 58 cm,
5. nišan sa turbanom u
gužve, utonuo u zemlju dimenzija 14x12x30 cm,
6. nišan sa ahmedijom,
oštećen vremenom tako da mu je skoro naraspoznatljiv oblik, dimenzija 22x12x55
cm,
7. nišan sa turbanom
okrugle osnovice obima 62 cm i visine 56 cm,
8. muški nišan sa
turbanom, dimenzija 17x14x25 cm,
9. muški nišan sa
turbanom utonuo u zemlju, visine 21 cm,
10. muški nišan sa
turbanom, dimenzija 20x10x45 cm,
11. muški nišan sa
turbanom, obrastao u mahovinu, dimenzija 19x14x70 cm,
12. muški nišan sa
derviškim turbanom, oštećen, dimenzija 15x10x50 cm,
13. muški nišan sa
turbanom, dimenzija 22x15x66 cm,
14. stele dimenzija
24x14x40 cm,
15. muški nišan sa
turbanom, potonuo u zemlju, visine 33 cm,
16. oboren muški nišan
sa turbanom u gužve, dimenzija 16x9x70 cm,
17. muški nišan sa
turbanom, dimenzija 14x12x53 cm,
18. oštećena stela,
dimenzija 22x10x40 cm,
19. muški nišan sa
turbanom, dimenzija 20x12x63 cm,
20. muški nišan sa
turbanom, dimenzija 14x12x50 cm,
21. muški nišan sa
turbanom, u gužve rađen od čvršćeg kamena, drugačiji od svih ostalih u
mezaristanu, okrugle osnovice, obima 68 cm i visine 50 cm, bez natpisa(24).
3. Dosadašnja zakonska
zaštita
Po raspoloživim podacima, džamija u
Đakovićima nije ranije evidentirana, niti upisana u registar spomenika kulture
na bilo kojem nivou(25).
4. Istraživački i
konzervatorsko-restauratorski radovi
Nakon I I II svjetskog rata (1961. godina) vršene su rekonstrukcije
džamije u Đakovićima na sačuvanim perimetralnim zidovima.
Godine 1972.
izvršena je izgradnja kamene munare sa bazom od čvrstog materijala.
Nakon rušenja džamije 1992. godine nisu vršeni konzervatorsko-restauratorski radovi, ali
je 2011. godine izrađen snimak postojećeg
stanja, kao i idejno rješenje rekonstrukcije 2012. godine, firma "Re-konstrukcija" iz Sarajeva(26).
5. Sadašnje stanje dobra
Džamija u Đakovićima je teško oštećena 1992. godine, ali nije srušena do
temelja. Ostali su sačuvani masivni perimetralni zidovi, do prosječne visine
4m, a maksimalne visine od 5,20m, izrađeni od slaganog kamena, kao i pojedini
okviri prozora.
Zidovi su ogoljeni i vidljiva je konstrukcija
od slaganog kamena, ali su u donjoj zoni očuvane i malterisane površine.
Četverovodni krov džamije je u potpunosti
uništen i ne postoje njegovi ostaci.
Unutrašnjost je izložena utjecajima
atmosferalija i tu se nalaze kameni i drugi ostaci objekta. U unutrašnjosti je
vrlo dobro sačuvan mihrab. Ne
postoje tragovi drvene obloge sofa, ili se nalaze ispod debelog sloja otpadnog
materijala.
Munara je srušena, ali je ostala sačuvana
armirano-betonska baza.
Prostor harema sa očuvanim mezarima iz
različitih epoha je vrlo dobro održavan.
III – ZAKLJUČAK
Primjenjujući Kriterije za proglašenje dobara
nacionalnim spomenicima ("Službeni glasnik BiH", br. 33/02 i 15/03),
Komisija je donijela Odluku kao u dispozitivu. Odluka je zasnovana na sljedećim
kriterijima:
A. Vremensko
određenje (dobra nastala od prahistorije do 1960. godine).
E. Simbolička
vrijednost
ii. sakralna vrijednost
iii. tradicionalna vrijednost
v. značaj za identitet grupe ljudi
G. Izvornost
v. položaj i smještaj u prostoru
vi. duh i osjećanja
Sastavni
dio ove odluke su:
- Imovinsko-vlasnička
dokumentacija:
¾ Posjedovni
list br. 317/0, k.o. Đakovići, općina Čajniče, izdat kod Područne jedinice
Čajniče, Republička uprava za geodetske i imovinsko-pravne poslove Republike
Srpske, dopis broj 21.50-952.1-1-1693/2011 od 08.12.2011. godine.
¾ Kopija
austrougarske karte koja je van upotrebe, lokalitet Đakovići džamija, geometar
Valentin Prettner, općina Čajniče, katastarska općina Đakovići – Dopis broj
21.50/952.2-123/12 Republičke uprave za geodetske i imovinsko-pravne poslove
Republike Srpske, područna jedinica Čajniče, od 22.11.2012. godine.
¾ Izvod
iz Posjedovnog lista broj 317/0 za parcele 27, 93 i 250, općina Čajniče,
katastarska općina Đakovići (broj 21.50-952.1-1-894/2012 od 19.11.2012.) –
Dopis broj 21.50/952.2-123/12 Republičke uprave za geodetske i imovinsko-pravne
poslove Republike Srpske, područna jedinica Čajniče, od 22.11.2012. godine.
¾ k.č.
1, k.č. 2 i k.č. 195 KO Đakovići.
Obuhvat zone zaštite počinje od ugla tromeđe parcela k.č.
42, k.č. 1 i seoskog puta k.č. 55. Granična linija zone zaštite zatim ide
sjeveroistočno i sjeverno granicom k.č. 1, tj. granicom seoskog puta do tromeđe
parcela k.č. 1, k.č. 215 i seoskog puta k.č. 3.
Granična linija dalje nastavlja prema zapadu sjevrnom
granicom parcela k.č. 1 i k.č. 195 te se vraća jugoistočno do tromeđe parcela
k.č. 195, k.č. 1 i k.č. 194.
Linija dalje ide jugozapadno granicom k.č. 1 sa k.č. 194
i k.č. 42, gdje se vraća na polaznu tačku na tromeđi k.č. 42, k.č. 1 i seoskog
puta k.č. 55 KO Đakovići i time je zatvorena zona zaštite – Katastarske
čestice, kao i obuhvat zone zaštite određen na osnovi geometarskog elaborata
geometra Ešrefa Salihagića urađenog na osnovu kopije austrougarskog plana s
oznakom 31-XX-15-b/2 - selo Đakovići (Stakorina) – Čajniče, geometar Valentin
Prettner (Arhiv Bosne i Hercegovine, dopis broj 09-49-8-747/2 od 24.10.2012.
godine) – 29.10.2012. godine, Sarajevo.
-
Fotodokumentacija:
¾ Fotografije
postojećeg stanja džamije u Đakovićima kod Čajniča, septembar 2011. godine.
Fotografirao arh. Husejn Zakomac.
¾ Fotografije
postojećeg stanja džamije u Đakovićima kod Čajniča od 13. jula 2012. godine.
Fotografirao arh. Adi Ćorović (fotografirano digitalnim fotoaparatom Sony DSC –
H10).
-
Dokumentacija o
prethodnoj zaštiti:
¾ Dopis
Zavoda za zaštitu spomenika u sklopu Federalnog ministarstva kulture broj
07-40-4-106-1/12 od 12.01.2012. godine.
-
Tehnička
dokumentacija:
¾ Geometar
L. Lajite i saradnik Em. Hellich. Geometarski snimak u razmjeri 1:6250 sela
Đakovići (Stakorina) – Čajniče iz 1884. godine. Izdato kod Arhiva BiH, august
2012. godine, Sarajevo (kopiju austrougarskog plana Đakovića broj
31-XX-16-a/1,a/3 iz 1884. godine - Arhiv
Bosne i Hercegovine, dopis broj 09-49-8-544-2 od 25.07.2012. godine).
¾ Arhiv
Bosne i Hercegovine, dopis broj 09-49-8-747/2 od 24.10.2012. godine sa kopijom
austrougarskog plana s oznakom 31-XX-15-b/2 – selo Đakovići (Stakorina) –
Čajniče, geometar Valentin Prettner.
¾ Husejn
Zakomac, dipl. ing. arh., Idejno rješenje obnove porušene džamije u Đakovićima,
općina Čajniče. Sarajevo: "RE-KONSTRUKCIJA" d.o.o. Sarajevo, februar
2012. Godine.
-
Ostala dokumentacija:
¾ Pismena
izjava Selima Hasovića iz Sarajeva, rođenog u Hasovićima kod Đakovića
15.05.1949. godine (broj lične karte: 06BHS1111, matični broj: 15051949172668).
Sarajevo: 18.07.2012. godine.
¾ Hazim
Numanagić. Mezaristan u selu Džakovići kod Čajnića, izvještaj. Sarajevo: august
2012.
Korištena
literatura
Tokom vođenja postupka proglašenja dobra
nacionalnim spomenikom, korištena je sljedeća literatura:
1972. Trnčić, Abdurahman. “Mevludi Šerif. Povodom
postavljenja temelja za munaru u Đakovićima”, Glasnik Vrhovnog islamskog strješinstva SFRJ br. XXXV/1972, br.
9–10, 1972.
1973. Trnčić, Abdurahman. “Svečanost povodom
izgradnje munare uz džamiju u selu Đakovićima kod Čajniča”, Glasnik Vrhovnog islamskog strješinstva SFRJ
br. XXXVI/1973, br. 1–2, 1973.
1978. Kovačević-Kojić, Desanka. Gradska naselja srednjevjekovne Bosanske
države, Sarajevo: Veselin Masleša, 1978.
1991. Kreševljaković, H. Izabrana djela II – Esnafi i obrti u Bosni i Hercegovini
(1463–1878). Sarajevo: Veselin Masleša, 1991.
1998. Mujezinović, Mehmed. Islamska epigrafika Bosne i Hercegovine, knjiga II. Sarajevo:
Sarajevo Publishing, 1998.
1998. “Stanovništvo po naseljenim mjestima - Popis
stanovništva, domaćinstava i poljoprivrednih gazdinstava iz 1991. godine”.
Sarajevo: Statistički bilten broj
257, Federalni zavod za statistiku, 1998. godine
2004. Huseinović, I. i Babić, Dž. Svjetlost Evrope u BiH. Sarajevo:
Buybook, 2004.
2008. Odluka
Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika o proglašenju Mjesta i ostataka
graditeljske cjeline džamije u Međurječju sa haremom (Maldovan-pašina džamija)
kod Čajniča nacionalnim spomenikom donesenoj na sjednici Komisije održanoj
od 09. do 15. oktobra 2008. godine u Sarajevu.
(1) Huseinović, I. i Babić,
Dž, Svjetlost Evrope u BiH, Sarajevo:
Buybook, 2004, 23.
(2) Kreševljaković, H. Izabrana djela II – Esnafi i obrti u Bosni i Hercegovini
(1463–1878), Sarajevo: Veselin Masleša, 1991, 346.
(3) Kovačević-Kojić, Desanka, Gradska naselja srednjevjekovne bosanske
države, Sarajevo: Veselin Masleša,
1978, 109.
(4) Mujezinović, M. Islamska epigrafika Bosne i Hercegovine, knjiga II, Sarajevo:
Sarajevo Publishing, 1998, 66.
(5) Huseinović, I. i Babić, Dž., Nav djelo,
Sarajevo, 2004, 277.
(6) Odluka
Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika o proglašenju Mjesta i ostataka
graditeljske cjeline džamije u Međurječju sa haremom (Maldovan-pašina džamija)
kod Čajniča nacionalnim spomenikom donesenoj na sjednici
Komisije održanoj od 09. do 15. oktobra 2008. godine u Sarajevu.
(7) Pismena izjava Selima Hasovića iz
Sarajeva, rođenog u Hasovićima kod Đakovića 15.05.1949. godine (broj lične
karte: 06BHS1111, matični broj: 15051949172668). Sarajevo: 18.07.2012. godine.
(8) Pismena izjava Selima Hasovića iz
Sarajeva, rođenog u Hasovićima kod Đakovića 15.05.1949. godine (broj lične
karte: 06BHS1111, matični broj: 15051949172668). Sarajevo: 18.07.2012. godine
(na osnovu ranijih iskaza predaka).
(9) Pismena izjava Selima Hasovića iz
Sarajeva, rođenog u Hasovićima kod Đakovića 15.05.1949. godine (broj lične
karte: 06BHS1111, matični broj: 15051949172668). Sarajevo: 18.07.2012. godine
(na osnovu ranijih iskaza predaka).
(10) Trnčić, Abdurahman, “Svečanost povodom
izgradnje munare uz džamiju u selu Đakovićima kod Čajniča”, Glasnik Vrhovnog islamskog strješinstva SFRJ
br. XXXVI/1973, br. 1–2, 1973, 80.
(11) Mevlud označava tekst recitala –
spjevan u sjećanje na Muhammeda, Božijeg poslanika, koji se izvodi 12. Rebiul
evela, dana u hidžretskom kalendaru kada se obilježava Njegov rođendan. Istom
riječju obilježava se okupljanje i svečanost učenja mevluda. Mevlud je
tradicija koja se historijski vezuje za sufijsku prisutnost u Bosni. Osim
mevluda na turskom jeziku, u Bosni su se učili mevludi na bosanskom, neki kao
prijevod sa turskog, a neki izvorno spjevani na bosanskom jeziku, od kojih su
najpoznatiji oni čiji su autori: Salih Gašević, Safet-beg Bašagić, Seid
Zenunović Korajli i Rešad Kadić. Učenje mevluda uobičajeno je među bosanskim muslimanima, ne samo za
rođendan Poslanika, nego i u svim slučajevima slavlja, kao npr. useljenje u
kuću, rođenje djeteta, otvorenje džamije i sl.
Više
podataka u The Encvclopaedia of Islam,
New edition, Sv. VI, Leiden: E.J. Brill, 1991, 895–897.
(12) Trnčić, Abdurahman, “Mevludi Šerif. Povodom
postavljenja temelja za munaru u Đakovićima”, Glasnik Vrhovnog islamskog strješinstva SFRJ br. XXXV/1972, br.
9–10, 1972, 499–500.
(13) Trnčić, Abdurahman, “Svečanost povodom
izgradnje munare uz džamiju u selu Đakovićima kod Čajniča”, Glasnik Vrhovnog islamskog strješinstva SFRJ
br. XXXVI/1973, br. 1–2, 1973, 80
(14) “Stanovništvo po
naseljenim mjestima – Popis stanovništva, domaćinstava i poljoprivrednih
gazdinstava iz 1991. godine”, Sarajevo: Statistički
bilten broj 257, Federalni zavod za statistiku, 1998. godine.
(15) Pismena izjava Selima Hasovića iz
Sarajeva, rođenog u Hasovićima kod Đakovića 15.05.1949. godine (broj lične
karte: 06BHS1111, matični broj: 1505949172668). Sarajevo: 18.07.2012. godine
(16) Svjedočenje Salema Hasovića, porijeklom
iz sela Đakovići.
(17) Mihrab, oblikom i hromatskom obradom je
vrlo sličan mihrabu Maldovan-pašine džamije u Međurječju – Vidi odluku Komisije za očuvanje nacionalnih
spomenika o proglašenju Mjesta i ostataka graditeljske cjeline džamije u
Međurječju sa haremom (Maldovan-pašina džamija) kod Čajniča nacionalnim
spomenikom, donesenoj na sjednici Komisije održanoj od 09. do 15. oktobra
2008. godine u Sarajevu.
(18) Iznad su se nalazila još 3 prozora.
(19) U slučaju konstrukcije
džamije u Međurječju, drvo je upotrebljeno kao konstruktivni materijal
(hatule). Džamija u Đakovićima je izuzetno teško oštećena te se ne može sa
sigurnošću tvrditi da je i ona bila izgrađena na isti način.
(20)
Numanagić, Hazim, Mezaristan u selu
Džakovići kod Čajnića, izvještaj, Sarajevo: august 2012.
(21) Vidi Odluku Komisije za očuvanje nacionalnih
spomenika o proglašenju Mjesta i ostataka graditeljske cjeline džamije u
Međurječju sa haremom (Maldovan-pašina džamija) kod Čajniča nacionalnim spomenikom,
donesenoj na sjednici Komisije održanoj od 09. do 15. oktobra 2008. godine u
Sarajevu.
(22) Ne postoje natpisi ili dokumentacija na
osnovu kojih bi se mogla potkrijepiti takva tvrdnja. Postoje samo usmena
svjedočenja vjernika – usmena izjava Selima Hasovića iz Sarajeva, rođenog u
Hasovićima kod Đakovića 15.05.1949. godine (broj lične karte: 06BHS1111,
matični broj: 1505949172668). Sarajevo: 18.07.2012. godine (na osnovu ranijih
iskaza predaka).
(23) Numanagić, Hazim, Mezaristan u selu Džakovići kod Čajnića, izvještaj, Sarajevo:
august 2012.
(24) Numanagić, Hazim, Mezaristan u selu Džakovići kod Čajnića, izvještaj, Sarajevo:
august 2012.
(25) Dopis Zavoda za zaštitu spomenika u
sklopu Federalnog ministarstva kulture broj 07-40-4-106-1/12 od 12.01.2012.
godine.
(26) Husejn Zakomac, dipl. ing. arh. Idejno
rješenje obnove porušene džamije u Đakovićima, Opština Čajniče. Sarajevo:
"RE-KONSTRUKCIJA" d.o.o. Sarajevo, februar 2012. godine.
Dokumentacija
prezentirana kao projekat rekonstrukcije nije prihvatljiva sa stanovišta
zaštite, a projekat bi trebao biti urađen u skladu sa metodologijom propisanom
ovom Odlukom.
|