Status spomenika -> Nacionalni spomenik
Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika,
na osnovu člana V stav 4. Aneksa 8. Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i
Hercegovini i člana 39. stav 1. Poslovnika o radu Komisije za očuvanje
nacionalnih spomenika, na sjednici održanoj od 2. do 4. septembra 2013. godine,
donijela je
O D
L U K U
I
Graditeljska
cjelina – Spomenik na Šehitlucima (Kompleks spomenika palim Krajišnicima na
Šehitlucima - Banj brdu) u Banjoj Luci proglašava se nacionalnim
spomenikom Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: nacionalni spomenik).
Nacionalni spomenik nalazi se na prostoru
koji obuhvata k.č. 1117, 1118 i 1119 (novi premjer), k.o. Banja Luka III, što
odgovara k.č. dio 1329/5, dio 1927, dio 1926, dio 1329/4 dio 1926 i dio 1926
(stari premjer), z.k. uložak br. 1712 i 736, k.o. SP Banja Luka, Grad Banja
Luka, Republika Srpska, Bosna i Hercegovina.
Na nacionalni spomenik se primjenjuju mjere
zaštite, utvrđene Zakonom o sprovođenju odluka Komisije za zaštitu nacionalnih
spomenika ustanovljene u skladu sa Aneksom 8. Opšteg okvirnog sporazuma za mir
u Bosni i Hercegovini (“Službeni glasnik RS”, br. 9/02, 70/06 i 64/08).
II
Vlada Republike Srpske dužna je da obezbijedi
pravne, naučne, tehničke, administrativne i finansijske mjere za zaštitu i
prezentaciju nacionalnog spomenika.
Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika (u
daljem tekstu: Komisija) utvrdiće tehničke uslove i obezbijediti sredstva za
izradu i postavljanje informacione table sa osnovnim podacima o spomeniku i
odluci o proglašenju dobra nacionalnim spomenikom.
III
Radi trajne
zaštite dobra, utvrđuju se sljedeće mjere zaštite, koje se odnose na
prostor definisan u tački I stav 2. ove odluke:
-
Dozvoljeni su
isključivo konzervatorsko-restauratorski radovi, radovi na čišćenju, održavanju
i prezentaciji cjeline, radovi koji će da obezbijede njegovu održivu upotrebu,
uz odobrenje ministarstva nadležnog za prostorno uređenje Republike Srpske (u
daljem tekstu: nadležno ministarstvo) i stručni nadzor nadležne službe zaštite
nasljeđa na nivou Republike Srpske (u daljem tekstu: nadležna služba zaštite);
-
Izvršiti hitne mjere zaštite reljefa na fasadama
spomenika i crteža u unutrašnjosti spomenika kako bi se spriječilo njihovo
uništenje usljed uticaja atmosferilija i kapilarne vlage u zidovima spomenika;
-
Izvršiti sanaciju
prilaznog puta i hortikulturno urediti kompleks;
-
Izvršiti sanaciju
platoa sa stepeništem uz upotrebu istih materijala;
-
Nije dozvoljena
promjena osnovne izvorne namjene spomenika;
-
Dozvoljena je interpolacija novih objekata i struktura
koji svojim oblikom, dimenzijama i vanjskom obradom neće ugroziti strukturu
zaštićenog područja, a koji će unaprijediti osnovnu funkciju kompleksa, i to
isključivo za potrebe spomen-kompleksa;
-
Nije dozvoljeno
deponovanje otpada.
Utvrđuje se zaštitni pojas širine 300 m od granica nacionalnog spomenika. U tom
pojasu zabranjena je izgradnja industrijskih i poljoprivrednih objekata čija
namjena može da ugrozi graditeljsku cjelinu, lociranje zagađivača okoline i
odlaganja otpada. Infrastrukturni radovi dozvoljeni su samo uz odobrenje
nadležnog ministarstva, a prema uslovima nadležne službe zaštite.
IV
Stavljaju se van snage svi sprovedbeni i
razvojni prostorno-planski akti u dijelu u kojem su suprotni odredbama ove
odluke.
V
Svako, a posebno nadležni organi Republike
Srpske gradske i opštinske službe, suzdržaće se od preduzimanja bilo kakvih
radnji koje mogu da oštete nacionalni spomenik ili dovedu u pitanje njegovu
zaštitu.
VI
Ova odluka dostaviće se Vladi Republike
Srpske, nadležnom ministarstvu, nadležnoj službi zaštite i opštinskom organu
uprave nadležnom za poslove urbanizma i katastra, radi sprovođenja mjera
utvrđenih u tač. II - V ove odluke, te nadležnom opštinskom sudu radi upisa u
zemljišne knjige.
VII
Sastavni dio ove odluke je obrazloženje sa
pratećom dokumentacijom, koje je dostupno na uvid zainteresovanim licima u
prostorijama i na web stranici Komisije (http://www.kons.gov.ba).
VIII
Prema članu V stav
4. Aneksa 8. Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, odluke
Komisije su konačne.
IX
Ova odluka stupa na snagu narednog dana od
dana objavljivanja u „Službenom glasniku BiH“.
Ovu odluku Komisija je donijela u sljedećem
sastavu: Zeynep Ahunbay, Martin Cherry, Amra Hadžimuhamedović, Dubravko
Lovrenović i Ljiljana Ševo.
Broj:
04.1-2.3-53/13-21
2.
septembra 2013. godine
Sarajevo
Predsjedavajući
Komisije
Dubravko
Lovrenović
O b
r a z l o ž e n j e
I – UVOD
Na osnovu člana 2. stav 1. Zakona o
sprovođenju odluka Komisije za zaštitu nacionalnih spomenika ustanovljene u
skladu sa Aneksom 8. Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini,
“nacionalni spomenik” je dobro koje je Komisija za očuvanje nacionalnih
spomenika proglasila nacionalnim spomenikom, u skladu sa čl. V i VI Aneksa 8.
Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, kao i dobra upisana na
Privremenu listu nacionalnih spomenika Bosne i Hercegovine («Službeni glasnik
BiH», broj 33/02), sve dok Komisija ne donese konačnu odluku o njihovom
statusu, a za što ne postoji vremensko ograničenje i bez obzira da li je za to
dobro podnesen zahtjev.
Grupa građana Grada Banja Luka podnijela je
30.09.2003. godine peticiju za proglašenje Spomenika na Šehitlucima, Banja
Luka, nacionalnim spomenikom. Gradska uprava Grada Banja Luka, Odjeljenje za
privredu i društvene djelatnosti, podnijela je 10.06.2004. godine peticiju za
proglašenje Spomenika palim Krajišnicima na Banj brdu, Banja Luka nacionalnim
spomenikom. Peticija koju je podnijela Gradska uprava Grada Banja Luka
sačinjena je 09.02.2004. godine uz pomoć Republičkog zavoda za zaštitu
kulturno-istorijskog i prirodnog nasljeđa Republike Srpske. U skladu sa
odredbama Zakona, a na osnovu člana V Aneksa 8. i člana 35. Poslovnika o radu
Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika, Komisija je pristupila sprovođenju
postupka za donošenje konačne odluke za proglašenje dobra nacionalnim
spomenikom.
Izjava o značaju dobra
Spomenik na Šehitlucima zauzima dominantno
mjesto u užoj memorijalnoj zoni Park-šume Starčevica, sa kojom čini jedinstven
prirodno-spomenički kompleks posebne istorijske i ambijentalne vrijednosti.
Spomenik je podignut u znak sjećanja na nekoliko hiljada krajiških boraca koji
su poginuli u Drugom svjetskom ratu.
Sam spomenik je rad jednog od najpoznatijih
akademskih kipara 20. vijeka na ovim prostorima, Antuna Augustinčića, dok se na
zidovima u unutrašnjosti objekta nalaze crteži Ismeta Mujezinovića preneseni na
kamen tehnikom sitotiska. Spomenik je danas dio identifikacije Grada Banja Luka
i jedan od njegovih simbola.
II – PRETHODNI POSTUPAK
Tokom vođenja postupka, izvršen je uvid u:
-
podatke o sadašnjem
stanju i namjeni dobra, uključujući opis, arhitektonski snimak i fotografije;
-
uvid u sadašnje
stanje dobra;
-
izvodi iz katastra i posjedovni list;
-
istorijsku, arhitektonsku ili drugu dokumentarnu građu o
dobru, koja je data u popisu korišćene dokumentacije u okviru ove odluke;
-
tekst peticije za
proglašenje dobra nacionalnim spomenikom koju su sačinili Grad Banja Luka i
Republički zavod za zaštitu kulturno-istorijskog i prirodnog nasljeđa Republike
Srpske, u kojem je dat kratki opis dobra.
Prema odredbi člana V stav 2. Aneksa 8.
Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini i člana 37. Poslovnika o
radu Komisije, prije donošenja konačne odluke o proglašenju dobra nacionalnim
spomenikom, Komisija će pružiti mogućnost vlasniku predloženog nacionalnog
spomenika, podnosiocu peticije, institucijama nadležnim za očuvanje nasljeđa, stručnim
i naučnim institucijama, stručnjacima i naučnicima, kao i drugim
zainteresovanim licima da iznesu svoje stavove. U skladu s tim, Komisija je
preduzela sljedeće aktivnosti:
Dopisom br. 07.1-35.2-10/2010-125, od
21.07.2010. godine, urgencijama br. 07.1-35.2-10/10-160 i 07.1-35.2-10/10-161,
od 02.09.2010. godine, dopisom br. 04.1-35.2/13-162, od 04.07.2013. godine, te
dopisom br. 04.1-36.1-19/13-126 zatražena je dostava dokumentacije i stav u
vezi sa proglašenjem predmetnog dobra nacionalnim spomenikom BiH od Grada Banja
Luka (Gradonačelnika, Organa uprave nadležnog za poslove urbanizma i katastra),
Osnovnog suda u Banjoj Luci: Zemljišno-knjižne kancelarije, Ministarstva za
prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju Republike Srpske, Republičkog zavoda
za zaštitu kulturno-istorijskog i prirodnog nasljeđa Republike Srpske, Zavoda
za zaštitu spomenika u sastavu Federalnog ministarstva kulture i sporta,
Istorijskog muzeja (Muzej revolucije) u Sarajevu, Arhiva Bosne i Hercegovine,
Republičke uprave za geodetske i imovinsko-pravne poslove (Područna jedinica
Banja Luka). Nakon toga, Komisiji je dostavljena sljedeća dokumentacija:
-
Dopisom broj
03-364-2072/10 od dana 26.07.2010. godine Grad Banja Luka, Odjeljenje za
prostorno uređenje, obavijestilo je Komisiju za očuvanje nacionalnih spomenika
o katastarskim podacima, prostorno-planskoj dokumentaciji koja je na snazi za
predmetni lokalitet (Regulacioni plan Park-šume „Starčevica“, 1989. godina,
„Službeni glasnik Opštine Banjaluka“ broj 13/89), izradi elaborata „Uslovi
čuvanja, održavanja, korišćenja dobara i utvrđivanja mjera zaštite“ kroz koji
je predmetni lokalitet evidentiran kao kulturno dobro.
-
Dopisom broj
07-40-4-4140-1/13 od dana 11.07.2013. godine Zavod za zaštitu spomenika u
sastavu Federalnog ministarstva kulture i sporta obavijesto je Komisiju za
očuvanje nacionalnih spomenika da je prema evidenciji Zavoda predmetno dobro
bilo evidentirano pod nazivom Partizansko spomen-groblje, na brdu Šehitluci,
Banja Luka te da je dobro bilo evidentirano i zaštićeno od strane Zavoda za
zaštitu kulturno-istorijskog i prirodnog nasljeđa BiH pod nazivom Mjesto na
Šehitlucima (sa spomenikom). U dopisu su navedeni i osnovni podaci o dobru
(katastarska dokumentacija i kratak opis).
-
Dopisom broj
21.11/952.1-3903/13 od dana 13.08.2013. godine Republička uprava za geodetske i
imovinsko-pravne poslove Banja Luka, područna jedinica Banja Luka dostavila je
Komisiji za očuvanje spomenika ZK izvadak (br. 1712 i 736), posjedovni list
(br. 761/11) i kopiju katastarskog plana (br. 161).
Na osnovu uvida u prikupljenu dokumentaciju i
stanje dobra, utvrđeno je sljedeće:
1. Podaci o dobru
Lokacija
Spomenik se nalazi u široj urbanoj zoni Grada
Banja Luka, na Banj brdu (Šehitluci). Banj brdo je poznato banjalučko
izletište, čiji se vrh nalazi na 431 m nadmorske visine. Udaljen je 5 km od
grada.
Spomenik zauzima dominantno mjesto u užoj
memorijalnoj zoni Park-šume Starčevica, sa kojom čini jedinstven prirodno-spomenički
kompleks posebne istorijske i ambijentalne vrijednosti.
Nacionalni spomenik nalazi se na prostoru
koji obuhvata zemljište označeno kao k.č. 1117, 1118 i 1119 (novi premjer),
k.o. Banja Luka III, što odgovara k.č. dio 1329/5, dio 1927, dio 1926, dio
1329/4 dio 1926, dio 1926 (stari premjer), z.k. uložak br. 1712 i 736, k.o. SP
Banja Luka, opština Banja Luka, Republika Srpska, Bosna i Hercegovina.
Istorijski
podaci
„Brdo
Šehitluci, koje je oduvijek slovilo kao ponajbolji vidikovac na Donji šeher
(središte grada Banjaluke), predaja narodna veli, dobilo je ime po trojici
junaka.
Legenda koja stoljećima već živi kaže da su u
nekom ljutom boju trojici junaka sabljom odsjekli glavu. No iako su izgubili
glavu, oni su sa glavama u rukama počeli uzmicati uz brdo. Usput, na vrelu,
prali su okrvavljene vratove, a tek kada su se ispeli na vrh brda srce im je
prestalo kucati.
'Tako mogu samo šehidi' – rado su
pripovjedali starci. Po njima je brdo, navodno, dobilo ime Šehitluci, a vrelo
Vratina.“(1) Prema nekim navodima na tom
mjestu je, sve do završetka Prvog svjetskog rata, bilo turbe tih neznanih
junaka.
Sadašnji spomenik, djelo akademskog vajara
Antuna Augustinčića (Klanjec, 04.05.1900. – Zagreb, 10.05.1079. godine)(2), podignut u znak sjećanja na nekoliko
hiljada krajiških boraca koji su poginuli u Drugom svjetskom ratu, svečano je
otvoren/otkriven na Dan ustanka naroda Bosne i Hercegovine, 27. jula 1961.
godine, iako je odluka o podizanju ovog spomenika donesena još 1953. godine.
Autor spomenika je
već 1948. godine počeo da radi na skicama. Maketa spomenika koju je izradio
Augustinčić nalazi se u Klanjcu, u Hrvatskom Zagorju, u galeriji koja nosi ime
ovog velikog vajara.
Spomenik je
podignut na mjestu gdje je 8. juna 1941. godine održana Oblasna konferencija
Komunističke partije Jugoslavije za Bosansku krajinu i nekoliko savjetovanja
vezanih za podizanje ustanka koja je presudno uticala na organizovanje i tok
ustanka u Bosanskoj krajini. „Na ovom mjestu početkom juna mjeseca 1941. godine
održano je Oblasno partijsko savjetovanje kome su prisustvovali drugovi: Đuro
Pucar-Stari, Šefket Maglajlić, Josip i Ivica Mažar, Branko Babić, Vaso Butozan,
Karlo Rojc, Kasim Hadžić, Veljo Stojnić, Ilija Došen, Boško Šiljegović, Mićo
Šurlan i Relja Lukić. Ovdje su iznijete odluke aprilskog plenuma CK KPJ o
političkoj mobilizaciji ljudi za borbu protiv okupatora i o radu na
prikupljanju oružja“(3).
Prilazni putevi
koji vode do spomenika izgrađeni su dobrovoljnim radom Banjalučana u periodu 1953-61
godine i završeni su na dan svečanog otkrivanja spomenika.
U tom periodu
izgrađeno je i nekoliko turističko-ugostiteljskih objekata: turistički dom
podno Šehitluka i motel na Šehitlucima. Tada je izvršeno i
pošumljavanje područja Šehitluka(4).
2. Opis dobra
Kompleks spomenika palim Krajišnicima na
Šehitlucima - Banj brdu obuhvata:
-
prilazni put do
spomenika i kružni put oko spomenika,
-
karakteristične prilazne platoe sa stepeništem,
-
spomen-mauzolej.
Prilaz
spomeniku je riješen u vidu širokog platoa sa stepeništem
popločanog bijelim kamenim pločama, koji se spušta sve do obilazne ceste.
Arhitektonski gledano, objekat spada u
složeni tip spomen-obilježja sa razigranim geometrijskim formama koje se
stepenasto sužavaju prema vrhu stvarajući stilizovanu piramidalnu formu sa
naglaskom na pročelni dio, čime je posebno naglašena dinamičnost forme. Na
dinamiku forme utiče još i isticanje visine pročelja u odnosu na visinu
začelja. Akcenat spomenika predstavlja lučno nadvijeno pročelje koje zajedno sa
figurom mladića formira određeni vid portalne forme, čime je istaknut ulaz u
unutrašnjost objekta u kojoj se nalazi zidna dekoracija(5). Spomenik je monumentalnih razmjera
osmišljen na način da oblikom prati konfiguraciju terena. Brački kamen kojim je
betonska konstrukcija spomenika obložena doprinosi stvaranju iluzije da je
spomenik isklesani monolit, oduvijek na tom mjestu.
Osnova mauzoleja
je podužna s blagom tendencijom sužavanja prema završetku, a podrazumijeva
ulazni hol, centralnu dvoranu i servisni prostor. Ulaznom holu (dužina 308 cm,
širina 468 cm i visina 417 cm) se prilazi sa zapadne strane objekta kroz
jednostavni portal širine 150 cm i visine 300 cm. Veza između ulaznog hola i
centralne dvorane ostvarena je sa dva otvora širine 88 cm i visine 255 cm.
Centralna dvorana mauzoleja formirana je tankim armiranobetonskim zidovima
(Monier) debljine 10 cm i visine 385 cm. Monier zidovi su sa unutrašnje strane
obloženi opekom i blago su nageti prema unutrašnjosti. Razmak između ovih
unutrašnjih i vanjskih zidova mauzoleja iznosi cca 50 cm. Centralna dvorana je
ukupne dužine 1300 cm i ima blago lučno zakrivljeni završetak. Njena širina na
ulazu iznosi 520 cm dok je lučni završetak širok 340 cm. Lučni završetak je od
dvorane odvojen zidom dimenzija 240 cm x 385 cm x 34 cm i prilazi mu se kroz
dva otvora širine 60 cm. Iza lučnog završetka nalazi se servisni prostor dužine
cca 5 m kojem se prilazi kroz otvor širine 70 cm. Centralni prostor mauzoleja
zasveden je bačvastim svodom. Visina do tjemena svoda iznosi cca 6 m.
Ukupne dimenzije objekta su: dužina 27,3 m,
širina 9 m, a visina je 13,50 m. Pri izvedbi spomenika korišćeni su uglavnom
savremeni materijali (beton), ali je unutrašnjost obložena opekom.
Prednja fasada
spomenika - pročelje, kao i bočni zidovi, ukrašeni su reljefom rađenim u bračkom kamenu.
Reljefi koji ukrašavaju dva bočna zida
tematski su inspirisani događajima iz NOB-a - Drugog svjetskog rata (teme koje
se često pojavljuju na spomenicima koji obilježavaju ovaj period). U pogledu
stilskog iskaza pripadaju strujama socrealističke umjetnosti. Na pročelju
spomenika, iznad ulaznih vrata, nalazi se grandiozna figura nagog mladića koji
u ruci drži zastavu koja simbolizuje komunističku partiju – idejnog vođu
ustanka. Figura je izvedena u maniru antičkih bogova gdje su atributi poput
koplja zamijenjeni čekićem i zastavom komunističke partije. Figura je prikazana
u pokretu, podignutih ruku i nogu u raskoraku, an face. Njegove crte lica su oštre, a pogled je usmjeren prema posjetiocu/posmatraču.
Na bočnim stranama su izvedeni reljefi
(bareljef) koji u nizu scena prikazuju okupaciju, zvjerstva okupatora i domaćih
izdajnika, ustanak i borbu protiv neprijatelja do konačne pobjede.
Friz
S fasade: Friz je moguće podijeliti na šest scena. Posmatrano od
portala prema začelju prikaz mita o pobjedi Davida nad fizički nadmoćnim
Golijatom je prva scena. David, snažni goloruki mladić prikazan je u
poluprofilu dok stoji na tijelu Golijata zadajući mu posljednji udarac. Autor
je Golijata okitio kukastim krstovima i drugim simbolima nacističke Njemačke
kako bi metaforu učinio što jasnijom – narodnooslobodilačka borba je borba
golorukog naroda protiv daleko nadmoćnog protivnika. Ostatak friza posvećen je
svireposti agresora i izdajnika, okupljanju tj. ustanku partizana i prizoru iz
bitke.
S1 zbjeg – scena je smještena u šumu i
oslikava beznadežnost petnaest muškaraca, žena, staraca i djece koji su bili
primorani napustiti svoja ognjišta. U prvom planu je grupa žena okupljenih oko
vatre. Glave su pognule, noge su im bose, a odjeća poderana. S njima u grupi su
još dva muškarca koji su prikazani stojeći, također žalosnog izraza lica. S desne strane im prilazi grupa novih prognanika jednako
beznadežnih i uplašenih.
S2 okupljanje
narodnooslobodilačke armije – ispred Maršala koji drži govor prikazani su
vojnici u stavu mirno u profilu. Vojnici dostojanstvenog držanja su raspoređeni
u četiri vrste, jedna iza druge. Prizor je statičan.
S3 i S4 bitka i
stradanje naroda – scena je podijeljena u dva segmenta – svireposti okupatora
nad nevinim narodom (vješanja, odrubljivanja glava) i dinamična, napeta scena
bitke.
S5 govor pred rudarima i radnicima –
centralna figura je maršal okružen rudarima sa krampama na ramenu. Pogledi
aktera prikazanih u profilu i poluprofilu su usmjereni prema govorniku. Prizor
je statičan.
Facijalne ekspresije likova izostavljene su u
sceni okupljanja naroodnoslobodilačke armije i govora pred rudarima i
radnicima, dok u drugim scenama autor vrlo vješto s obzirom na tehniku uspijeva
dočarati bol, strah, agoniju. Iluziju dubine autor postiže gradacijom dimenzija
brojnih aktera u scenama – prazan prostor na sjevernom frizu ne postoji.
Friz
J fasade: Kao i kod friza sjeverne fasade prva scena je prikaz
mita o pobjedi Davida nad Golijatom, dok je u ostalim scenama prikazan period
Narodnooslobodilačke borbe. Sagledan u cjelini friz može biti podijeljen u šest
scena koje prikazuju:
S1 zbjeg – kompozicija je gusta i
podrazumijeva osam figura prikazanih u profilu i poluprofilu kako se iscrpljeni
probijaju kroz gustu šumu.
S2 individualno stradanje – scena prikazuje
majku ispred razrušene kuće koja u naručju drži mrtvog sinčića. Ono što
posmatrača usmjerava prema ovom prizoru jeste čistoća kompozicije (prazan
prostor oko glavnog aktera prizora). Ovaj se prizor u ikonografskom smislu može
čitati kao Pieta Narodnooslobodilačke
borbe.
S3 bitka – izrazito dinamičan prizor gdje su
prikazana brojna ljudska tijela spletena u agoniji borbe. Prizor je smješten u
šumi. Osjećaj koji dominira prizorom je agonija borbe za život koju osim
golorukog naroda prolaze i okupatorski vojnici.
S4 oslobađanje – živopisni prizor sa
partizanskom četom koja se okrepljuje dok u njihovoj blizini dječica igraju u
kolu. Scena je preplavljena osjećajem živosti i nade.
S5 prvi izbori u slobodnoj domovini –
dominantni motiv kompozicije je čin glasanja – ubacivanja glasačkog listića u
kutiju. Pogledi aktera scene usmjereni su prema činu glasanja što objašnjava
značenje scene, ali i važnost samog događaja. Muškarac u vojničkom odijelu i
žena sjede za glasačkim stolićem i nadziru proces glasanja. Ispred njih je
grupa ljudi, spokojnih izraza lica, koji čekaju na svoj red. Akteri su
prikazani u poluprofilu i profilu.
Motiv koji se provlači kroz sve scene i
određuje ritam friza je stablo polomljenih, golih grana.
Unutrašnjost
spomenika je podijeljena na tri, asimetrično raspoređena, dijela.
Tri zidna platna u unutrašnjosti objekta, nose zidnu dekoraciju izvedenu na kamenu u tehnici sitotiska.
Crteži su izvedeni 1988. godine, znatno kasnije
nego sam spomenik, iako je ideja postojala od samog početka njegovog
projektovanja. „Ismet Mujezinović (Tuzla, 02.12.1907. – 07.01.1984.)(6) je sa kolegom Antunom Augustinčićem
angažovan na izvedbi spomenika na Šehitlucima kraj Banje Luke... Pravio je prve
kartone-crteže i skice za fresko-dekoraciju u periodu 1956-1958. godine...
Augustinčić je izvodio spomenik, dok je u unutrašnjosti Mujezinović trebao da
oslika freske sa motovima iz NOB-e (crteži predstavljaju historiju NOB-e u
Bosanskoj Krajini)... Iz tehničkih razloga do izvedbe fresaka na Šehitlucima
nije došlo.“ (7)
Prijedlog tehnike kojom je perocrtež Ismeta
Mujezinovića prenesen na kamene plohe dao je Ismar Mujezinović (Osijek,
15.04.1942.)(8), a prenos crteža sitotiskom
sa originala na kamen izveo je Mehmed Akšamija. Na kamene ploče manjih
dimenzija 35 cm x 35 cm nanošeni su segmenti kompozicije Ismeta Mujezinovića, a
potom su manje ploče složene u monumentalnu cjelinu (približno 3,85 m x 25 m). „Kompozicija
crteža je sačinjena od približno 1000 figura koje su trebale da objasne ratne
događaje u Krajini. Da bi se sačuvala izvornost Ismetovih crteža, predložio sam
da se crteži sitotiskom sa orginala prenesu na kamene ploče i da se tako sve
prenese na zid. U tom slučaju je crtež ostao u svom orginalnom izgledu, a sve
je doslovno prema Ismetovoj ideji preneseno na zid. Postupak je po mojoj želji
izveo Mehmed Akšamija/fotografiranje i izrada pripreme na grafički film za
sitotisak/, a samo štampanje je povjereno sitotisku - Mandić/Štabek.“(9)
Crteži u unutrašnjosti objekta gotovo su
izgubljeni (sačuvane su scene u gornjem pojasu i poneka u donjem). Poredeći
postojeće stanje i publikovani materijal(10)
moguće je zaključiti da je 80% materijala u cjelosti izgubljeno.
Slikarsko rješenje Ismeta Mujezinovića
podrazumijeva niz scena tematski određenih događajima iz NOB-a, koje se
prepliću u monumentalnu cjelinu kroz koju je predstavljeno iskustvo borbe,
preživljavanja, ratnih strahota, formiranja Narodnooslobodilačke vojske. Slikar
je domišljato iskoristio iskustvo ratnog ilustratora, crtež je izrazito vješt i
odaje iskusnu ruku. Posmatrana u cjelini, kompozicija je ispunjena i izrazito
dinamična. Dimenzije sitotiska sjevernog i južnog zida su 11,15 x 3,85 m, a
dimenzije centralnog zida iznose 2,40 m x 3,85 m.
Sjeverni
zid:
moguće je identifikovati devet scena kroz koje su predstavljene različite
epizode okupljanja Narodnooslobodilačke armije (okupljanje, dogovori, podizanje
zastave Jugoslavije, partizanska četa). Sve scene su smještene u prirodno
okruženje upućujući na gerilsko ratovanje, tj. strategiju ratovanja
Narodnooslobodilačke armije. Slikar izbjegava svaku individualizaciju likova, a
kao dominantni element u svakoj od kompozicija naglašava pokret. U pozadini
centralne scene - podizanje zastave – nazire se veduta grada. Dvije od devet
scena, pozicionirane u nižoj zoni (centralnoj od tri zone), moguće je
identifikovati kroz publikovani materijal i predstavljaju scene bitke.
Centralni
zid:
scene centralnog zida su izgubljene u cjelosti.
Južni
zid:
moguće je identifikovati sedam scena koje prikazuju nadmoć protivničke vojske
(mehanizaciju, naoružanje) i progon naroda Krajine. Scene su koncipirane na
isti način kao i na sjevernom zidu, a sačuvao se takođe gornji pojas sa ponekim
detaljem prvog i drugog pojasa. Individualizacija aktera je izostavljena, a
pokret je dominantni element svake od scena.
Materijal koji je korišćen za oblaganje
cjelokupnog spomenika, kao i za izradu reljefa, je brački bijeli kamen, dok su
crteži naneseni na kamenu iz Posušja. Kamene ploče za oblaganje spomenika, kao
i segmentna polja sa dekorativnim reljefom većih su dimenzija i sa leđne strane
ankerima su vezane za nosivi zid.
3. Dosadašnja zakonska
zaštita
Na osnovu člana 63. Zakona o zaštiti
spomenika kulture („Službeni list NRBiH“, br. 17/60) i člana 14. Pravilnika o
načinu vođenja registra spomenika kulture („Službeni list NRBiH“, br. 26/61),
Zavod za zaštitu spomenika kulture Narodne Republike Bosne i Hercegovine iz
Sarajeva, donio je 18. aprila 1962. godine rješenje broj 09-1011-3, a pod
registarskim brojem 329, da se spomenik palim borcima Bosanske krajine na Banj
Brdu (Šehitluci) u Banjoj Luci, kao i samo mjesto, stavlja pod zaštitu države,
pa se i vodio u centralnom registru kao nepokretni spomenik kulture.
Prostornim planom Republike Bosne i
Hercegovine do 2002. godine spomenik je, pod nazivom Reprezentativni
spomen-obelisk na brdu Šehitluci, 5 km od Banje Luke, evidentiran, valorizovan
kao spomen-obilježje NOR-a i revolucije u BiH I kategorije.
4. Istraživački i
konzervatorsko-restauratorski radovi
Zbog pojave kapilarne vlage brački kamen je
već nakon nekoliko godina od izgradnje spomenika počeo propadati. Ova pojava
negativno je uticala i na stanje unutrašnjosti objekta što je uzrok odlaganja
izrade fresaka Ismeta Mujezinovića.
Intervencije s ciljem otklanjanja ovog
problema vršene su u više navrata, nekad obimnije, klesarske, nekad samo
injektiranje reljefa. Tehničko snimanje oštećenja prouzrokovanih pojavom vlage
izvršeno je 1971. godine od strane
Geodetskog zavoda u Sarajevu, nakon čega se pristupilo sanaciji objekta(11).
Popločavanje platoa je u periodu od 1988. do 2005. godine vršeno u više
navrata.
Zavod za zaštitu spomenika kulture Republike
Srpske u saradnji sa Zavodom za studije i projektovanje je 2005. godine izradio projekat obnove spomenika(12).
5. Sadašnje stanje dobra
Spomenik je u lošem stanju zbog neodržavanja i uticaja atmosferilija. Uočljiva su
oštećenja kamenih obloga zidova i samih reljefa usljed dugotrajnog uticaja
atmosferilija, što može dovesti do njihovog širenja i stvaranja deformacija.
Primjetne su i pukotine na velikom broju kamenih ploča kojim su popločani plato
i stepenište, dok neke ploče nedostaju.
Crteži na zidovima u unutrašnjosti spomenika
su u izuzetno lošem stanju, u opasnosti od potpunog nestanka. Oštećenja su
nastala usljed neodržavanja i intenzivnog uticaja kapilarne vlage, koja je
vidljiva i na vanjskim fasadama objekta spomenika, i zahtjevaju preduzimanje
hitnih mjera za njihovu konzervaciju i restauraciju.
Usljed neodržavanja primjetna su oštećenja na
prilaznom putu.
6. Specifični rizici
-
Neodržavanje;
-
Nepovoljno dejstvo
atmosferilija.
III - ZAKLJUČAK
Primjenjujući Kriterijume za proglašenje dobara
nacionalnim spomenicima (“Službeni glasnik BiH”, br. 33/02 i 15/03), Komisija
je donijela odluku kao u dispozitivu. Odluka je zasnovana na sljedećim
kriterijumima:
A. Vremensko
određenje
B. Istorijska
vrijednost (veza građevine, cjeline ili područja sa istorijskom
ličnošću ili značajnim događajem u istoriji)
C. Umjetnička
i estetska vrijednost
iv. Kompozicija
v. Detalj
vi. Proporcije
D. Čitljivost
(dokumentarna, naučna, obrazovna vrijednost)
iii. Djelo
značajnog umjetnika ili graditelja
E. Simbolička vrijednost
v. Značaj za
identitet grupe ljudi
F. Ambijentalna vrijednost
i. Odnos
oblika prema ostalim dijelovima cjeline
ii. Značenje
u strukturi i slici grada
G. Izvornost
i. Oblik i
dizajn
ii. Materijal i sadržaj
iii. Namjena i upotreba
v. Položaj i smještaj u prostoru
vi. Duh i osjećanja
H. Jedinstvenost
i reprezentativnost
iii. Djelo
vrhunskog umjetnika ili graditelja
I. Cjelovitost
i. Fizička cjelovitost
ii. Homogenost
iii. Zaokruženost (kompletnost)
Sastavni dio ove odluke su:
-
Imovinsko-pravna
dokumentacija
¾ Posjedovni
list br. 761/9, izdat dana 28.06.2011. godine,
¾ Zemljišnoknjižni
izvadak br. 1712, izdat dana 29.07.2013. godine,
¾ Zemljišnoknjižni
izvadak br. 736, izdat dana 13.08.2013. godine,
¾ Posjedovni
list br. 761/11, izdat dana 29.07.2013. godine,
¾ Kopija
katastarskog plana br. 161, izdata dana 13.08.2013. godine.
-
Dokumentacija o
prethodnoj zaštiti dobra
¾ Dopis
Zavoda za zaštitu spomenika u sastavu Federalnog ministarstva kulture i sporta,
br. 07-40-4-4140-1/13 od 11. 07. 2013. godine.
-
Fotodokumentacija
¾ Fotografije
priložene uz peticiju:
detalji
sa fasade (Peticiju podnijela Grupa građana Banje Luke),
postojeće
stanja dobra iz 2004. godine (Peticiju podnio Grad Banja Luka i Republički
zavod za zaštitu kulturno-istorijskog i prirodnog nasljeđa Republike Srpske).
¾ Fotografije
postojećeg stanja:
26. juli 2013. godine, fotografisala Nermina Katkić, dia.
(digitalni fotoaparat - NIKON D3100); Milka Gruić, dia. (digitalni
fotoaparat - Sony CyberShot DCS-H10).
-
Ostala dokumentacija
¾ Projekat
uređenja terena oko spomenika na Šehitlucima (Investitor: Savez boraca NR BiH,
Banja Luka, 20.02.1961. godine, ing. Janković, ing. Pasarić, ing. Pasarić, ing.
Šegović Ivica, geometar Džindo Besim, Berić V.):
tehnički
opis,
situacija
1:12500,
situacija
spomenika na Šehitlucima 1:1000,
situacija
1:250,
pogled
odozgo na spomenik 1:500,
pogled
sa strane 1:500,
uzdužni
profil i situacija uređenja terena i puta oko spomenika na Šehitlucima.
¾
Projektna dokumentacija Zavoda za zaštitu spomenika u
sastavu Federalnog ministarstva kulture i sporta:
Osnova mauzoleja 1:50, presjek 1:50,
Spomenik palim borcima Bosanske Krajine u Banjaluci,
presjeci 1:50, precrtano s originala, N. Rosić, dia., 01.06.1957,
Situacija 1:250,
Prednja fasada 1:50, Geodetski zavod Sarajevo, 1971.
Korišćena literatura
1959. Enciklopedija likovnih
umjetnosti. Zagreb: Leksikografski zavod FNRJ, 1959.
1962. “Zaštićeni spomenici Narodno-oslobodilačkog rata”, Naše starine – godišnjak Zavoda za
zaštitu spomenika kulture NR Bosne i Hercegovine VIII. Sarajevo: 1962.
1970. Monografija grada Banjaluka.
Banjaluka: Novinsko preduzeće GLAS, 1970.
1974. Ravlić, Aleksandar. Monografija
grada Banja Luka – razdoblja i stoljeća. Banja Luka: Mladost, 1974.
1980. Faza
«B» - valorizacija prirodne i kulturno-historijske vrijednosti, Prostorni plan
Bosne i Hercegovine. Sarajevo: Institut za arhitekturu, urbanizam i
prostorno planiranje Arhitektonskog fakulteta u Sarajevu, 1980.
1985. Krzović, Ibrahim. Ismet Mujezinović – serija likovne monografije. Tuzla: Galerija
jugoslovenskog portreta, 1985.
1982. Husedžinović, Hamid. Šehitluci, Spomenici revolucije. Banja Luka: Glas, 1982.
1987. Likovna
enciklopedija Jugoslavije, 2 K-Ren. Zagreb: Jugoslavenski leksikografski
zavod „Miroslav Krleža“, 1987.
(1) Ravlić, Aleksandar, Banja Luka – razdoblja i stoljeća, Banja
Luka: 1974, 54.
(2) Jedan od najvažnijih predstavnika
takozvanog psihološkog portreta u hrvatskom vajarstvu 20. vijeka. Od 1918.
godine studira vajarstvo na Visokoj školi za umjetnost i obrt u Zagrebu kod
Rudolfa Valdeca i Roberta Frangeša, a kada je ona 1922. godine pretvorena u
Kraljevsku akademiju za umjetnost i obrt, nastavlja studij kod Ivana
Meštrovića. Nakon što je 1924. godine diplomirao, kao stipendist francuske
vlade odlazi u Pariz gdje studira na Ecole des Arts decoratifs i na Academie
des Beaux-Arts u klasi J. A. Injalberta. Jedan je od osnivača likovne grupe
Zemlja i biva izabran za njena potpredsjednika. Sa Zemljom izlaže u Zagrebu te
1931. u Parizu, grupu napušta 1933. godine. Izlaže u Barceloni 1929, Londonu i
Beogradu 1930. godine. Od tridesetih godina intenzivira svoje bavljenje javnim
spomenicima. Učestvujući i često pobjeđujući na brojnim javnim konkursima za
spomenike širom svijeta, stiče ugled koji će ga uključiti u kolektivnu svijest
kao majstora spomenika, u prvom redu konjaničkih, te mu u završnici donijeti
status prvog državnog vajara. Tako će 1940. godine postati dopisni član JAZU,
1946. godine profesor (i kasnije rektor) ALU, a 1947. biće imenovan majstorom
vajarom. Učestvovao je u Narodnooslobodilačkom pokretu od samog početka, a
1943. godine prelazi na oslobodilačku teritoru i sarađuje u svim političkim i
kulturnim akcijama na terenu: član je ZAVNOBiH-a, a na drugom zasjedanju
AVNOJ-a u Jajcu izabran je za njegova potpredsjednika. U najtežim okolnostima,
koristeći najoskudnije materijale, obrađuje u grafici i plastici nove teme
herojskog vremena. Od 1946. boravi u Zagrebu gdje izrađuje varijaciju svoje
moskovske grupe Nošenje ranjenika, bronzani lik Maršala Tita (za Kumrovec),
Livanjski spomenik žrtvama Narodnooslobodilačkog rata i kao njegovu smanjenu
varijantu Spomenik palim studentima Veterinarskog fakulteta (Zagreb), te
banjalučki Spomenik Krajišnicima u obliku mauzoleja. Redovan član JAZU postaje
1949. godine i vodi Majstorsku radionicu za vajarstvo. Usp. Likovna enciklopedija Jugoslavije, 1 A-J
(Zagreb: Jugoslavenski leksikografski zavod „Miroslav Krleža“, 1981.), 45.
(3) “Zaštićeni spomenici
Narodno-oslobodilačkog rata”, Naše
starine – godišnjak Zavoda za zaštitu spomenika kulture N.R. Bosne i
Hercegovine VIII, Sarajevo: 1962.
(4) Ravlić, Aleksandar, Banja Luka – razdoblja i stoljeća, Banja
Luka: 1974, 187-189.
(5) Informacije preuzete iz peticije za
proglašenje dobra nacionalnim spomenikom poslane 04.06.2004. godine a koju su
sačinili Grad Banja Luka i Republički zavod za zaštitu kulturno-istorijskog i
prirodnog nasljeđa Republike Srpske
(6) Završio akademiju u Zagrebu 1929.
godine, a specijalizovao je zidno slikarstvo. U Parizu boravi od 1931. do 1933.
godine. Od 1936. živio u Sarajevu, gdje osniva i realizuje program Collegium
Artisticum. Učesnik je NOB-a od 1941. godine. Nakon završetka rata postaje
suosnivač ULUBiH i Škole za likovne umjetnosti. Od 1953. godine živi u Tuzli.
Njegov slikarski opus može se podjeliti u tri cjeline: gimnazijski crteži i
slike, djela u duhu konstruktivne estetike, socijalne teme koje postaju
izrazitije u kasnijim djelima, te intimizam i kolorizam (Autoportret,
Izvlačenje mreže, Užina na radilištu...); djela iz vremena NOB-a (veći dio opusa
izgubljen); djela nastala nakon 1945. godine (ciklusi Prelaz preko Neretve, U
slavu boraca Sutjeske). Usp. Likovna
enciklopedija Jugoslavije, 2 K-Ren (Zagreb: Jugoslavenski leksikografski
zavod „Miroslav Krleža“, 1981.), 392-393.
(7) Krzović, Ibrahim, Ismet Mujezinović – serija likovne monografije, Tuzla: 1985, 268.
(8) Diplomirao na Akademiji
u Zagrebu 1966. godine, odsjek za slikarstvo. Bavi se slikarstvom, literaturom,
filmom. Živi i radi u Sarajevu, BiH; Lovrečici, Hrvatska i Ljubljani,
Slovenija. Bio je saradnik Majstoske radionice Krste Hegedušića,saradnik na
filmu Bitka na Neretvi, scenograf i kostimograf u filmovima 19 djevojaka i
mornar i Deveto čudo na istoku. Autor je olimpijskih plakata 1984. Nagrađen je
nagradom Grada Sarajeva. Bio je u žirijima svih značajnih izložbi, republičkih
nagrada i manifestacija u Sarajevu kao što su Yu likovne izložbe, teatar
festival MESS, arhitektura, fotografija itd. Usp. Likovna enciklopedija Jugoslavije, 2 K-Ren (Zagreb: Jugoslavenski
leksikografski zavod „Miroslav Krleža“, 1981.), 392.
(9) Iz izjave (elektronskog pisma) Ismara
Mujezinovića, 04.07.2013. godine.
(10) Husedžinović Hamid, Šehitluci, Spomenici revolucije, Banja
Luka: Glas, 1982, 28-33.
(11) Snimak postojećeg stanja, Geodetski
zavod Sarajevo, 1971.
(12) http://www.banjalukalive.com, 9.7.2013.
|