Komisija
za očuvanje nacionalnih spomenika, na osnovu člana V stav 4. Aneksa 8. Opšteg
okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini i člana 39. stav 1. Poslovnika
o radu Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika, na sjednici održanoj od 4.
do 6. februara 2013. godine, donijela je
O D L U K
U
I
Istorijski
spomenik – Partizanski - Titov voz na Oštrelju, opština Bosanski Petrovac,
proglašava se nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu:
nacionalni spomenik).
Nacionalni
spomenik se nalazi u mjestu Oštrelju, opština Bosanski Petrovac, Federacija
Bosne i Hercegovine, Bosna i Hercegovina.
Na
nacionalni spomenik se primjenjuju mjere zaštite utvrđene Zakonom o provedbi
odluka Komisije za zaštitu nacionalnih spomenika uspostavljene prema Aneksu 8.
Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini („Službene
novineFederacije BiH”, br. 2/02, 27/02, 6/04 i 51/07).
II
Vlada
Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Vlada Federacije) dužna je
da obezbijedi pravne, naučne, tehničke, administrativne i finansijske mjere za
zaštitu, konzervaciju i prezentaciju nacionalnog spomenika.
Komisija
za očuvanje nacionalnih spomenika (u daljnjem tekstu: Komisija) će utvrditi
tehničke uslove i obezbijediti finansijska sredstva za izradu i postavljanje
informacione table sa osnovnim podacima o spomeniku i odluci o proglašenju
dobra nacionalnim spomenikom.
III
Vlada
Federacije obezbijediće odgovarajuće fizičke i tehničke uslove za
čuvanje nacionalnog spomenika, a prije svega:
-
obezbjediti uslove za
vršenje konzervacije i restauracije lokomotive kako bi se spriječilo njeno
dalje oštećenje od korozije;
-
obezbjediti uslove za
odgovarajuću prezentaciju dobra.
Izlaganje
i ostali vidovi prezentacije pomenutog dobra na području Bosne i Hercegovine
vršiće se na osnovu uslova koje utvrdi federalno ministarstvo nadležno za
kulturu.
IV
Svako, a
posebno nadležni organi Federacije Bosne i Hercegovine, gradske i opštinske
službe suzdržaće se od preduzimanja bilo kakvih radnji koje mogu da oštete
nacionalni spomenik ili dovedu u pitanje njegovu zaštitu.
V
Izmještanje
nacionalnog spomenika iz Bosne i Hercegovine nije dozvoljeno.
Izuzetno
od odredbe prethodnog stava, dozvoljeno je privremeno izmještanje dobra iz
Bosne i Hercegovine, radi prezentacije ili konzervacije, ukoliko se utvrdi da
konzervatorske radove nije moguće izvršiti u Bosni i Hercegovini, odnosno ako
se procijeni da se konzervacija u inostranstvu može izvršiti kvalitetnije, brže
i jeftinije.
Odobrenje
u smislu prethodnog stava daje Komisija, ukoliko nesumnjivo bude utvrđeno da to
ni na koji način neće ugroziti nacionalni spomenik.
Komisija
u svom odobrenju za privremeno izmještanje nacionalnog spomenika iz Bosne i
Hercegovine utvrđuje sve uslove pod kojima se to izmještanje može izvesti, rok
za povrat spomenika u Bosnu i Hercegovinu i zaduženja pojedinih organa i
institucija na obezbjeđenju tih uslova, te o tome obavještava Vladu Federacije,
nadležnu službu bezbijednosti, carinsku službu Bosne i Hercegovine i javnost.
VI
Ova
odluka dostaviće se Vladi Federacije, federalnom ministarstvu nadležnom za
kulturu i nadležnoj službi zaštite naslijeđa na nivou Federacije Bosne i
Hercegovine, radi provođenja mjera utvrđenih u tač. II - V ove odluke.
VII
Sastavni
dio ove odluke je obrazloženje sa pratećom dokumentacijom koje je dostupno na
uvid zainteresovanim licima u prostorijama i na veb stranici Komisije (www.kons.gov.ba)
VIII
Prema članu V stav 4. Aneksa 8. Opšteg okvirnog sporazuma
za mir u Bosni i Hercegovini, odluke Komisije su konačne.
IX
Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana
objavljivanja u »Službenom glasniku BiH«.
Ovu odluku Komisija je donijela u sljedećem sastavu:
Zeynep Ahunbay, Martin Cherry, Amra Hadžimuhamedović, Dubravko Lovrenović i
Ljiljana Ševo.
Broj:
04.1-02.3-53/13-5
5.
februara 2013. godine
Sarajevo
Predsjedavajuća Komisije
Ljiljana Ševo
O b r a z l o ž e n j e
I – UVOD
Na osnovu
člana 2. stav 1. Zakona o provedbi odluka Komisije za očuvanje nacionalnih
spomenika, uspostavljene prema Aneksu 8. Opšteg okvirnog sporazuma za mir u
Bosni i Hercegovini, „nacionalni spomenik“ je dobro koje je Komisija za
očuvanje nacionalnih spomenika proglasila nacionalnim spomenikom u skladu sa
članovima V i VI Aneksa 8 Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i
Hercegovini, sve dok Komisija ne donese konačnu odluku o njihovom statusu, a za
što ne postoji vremensko ograničenje i bez obzira da li je za dotično dobro
podnesen zahtjev.
JU Zavod
za zaštitu kulturnog naslijeđa Unsko-sanskog kantona u Bihaću podnio je, dana
27.09.2007. godine, prijedlog/peticiju za proglašenje Partizanskog - Titovog
voza na Oštrelju, opština Bosanski Petrovac, nacionalnim spomenikom Bosne i
Hercegovine. Na osnovu prijedloga, Komisija je pokrenula postupak za
proglašenje navedenog dobra nacionalnim spomenikom, u skladu sa članom V Aneksa
8. Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini i odredbama Poslovnika
o radu Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika.
Izjava o značaju dobra
Partizanski
- Titov voz na Oštrelju, odnosno njegova uskotračna lokomotiva, proizveden je
početkom XX vijeka u fabrici lokomotiva Krauss-Maffei u Njemačkoj. Saobraćao je
u okviru Štajnbajsove, a poslije i Šipadove šumske željeznice. Tokom Drugog
svjetskog rata, u oktobru 1942. godine lokomotiva sa cisternom i tri vagona
korištena je za smještaj Vrhovnog štaba Narodno oslobodilačkog pokreta, a u
jednom od vagona boravio je Josip Broz Tito. Tokom ovog perioda donesene su
istorijske odluke kao što su: odluka o stvaranju većih operativnih jedinica,
planovi za proširenje slobodne teritorije Bihaćke republike, te odluka o
stvaranju Antifašističkog vijeća narodnog oslobođenja Jugoslavije (AVNOJ) 26. i
27. novembra 1942. godine u Bihaću. AVNOJ je konstituisan kao opštenacionalno i
opštepolitičko predstavništvo Narodnooslobodilačkog pokreta Jugoslavije, te se
kao takav može izdvojiti kao jedan od najvažnijih političkih događaja Drugog
svjetskog rata na prostoru Jugoslavije. Nakon Drugog svjetskog rata voz je do
1951. godine saobraćao u okviru Jugoslovenskih željeznica, da bi potom bio
restaurisan i zaštićen kao spomenik Narodnooslobodilačke borbe.
II – PRETHODNI POSTUPAK
U
postupku koji prethodi donošenju konačne odluke o proglašenju predloženog dobra
nacionalnim spomenikom, izvršen je uvid u:
-
podatke o sadašnjem stanju
i namjeni dobra, uključujući opis, arhitektonski snimak i fotografije;
-
uvid u sadašnje stanje
dobra;
-
kopiju katastarskog plana;
-
izvod iz posjedovnog
lista;
-
istorijsku, arhitektonsku
ili drugu dokumentarnu građu o dobru, koja je data u popisu korištene
dokumentacije u okviru ove odluke;
-
peticiju Zavoda za zaštitu
kulturnog naslijeđa Unsko-sanskog kantona u Bihaću za proglašenje Partizanskog
- Titovog voza na Oštrelju, nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine, od 27.
septembra 2007. godine, sa prilozima.
Prema
odredbi člana V stav 2. Aneksa 8. Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i
Hercegovini i člana 37. Poslovnika o radu Komisije, prije donošenja konačne
odluke o proglašenju dobra nacionalnim spomenikom, Komisija će pružiti
mogućnost vlasniku predloženog nacionalnog spomenika, podnosiocu peticije,
institucijama nadležnim za očuvanje naslijeđa, stručnim i naučnim institucijama,
stručnjacima i naučnicima, kao i drugim zainteresovanim licima da iznesu svoje
stavove. U skladu s tim, Komisija je preduzela sljedeće aktivnosti:
-
Dopisom broj:
04-1-35.2-2-5/12-192 od dana 15.10.2012. godine zatražila dostavljanje
dokumentacije i stavova u vezi proglašenja Partizanskog - Titovog voza
nacionalnim spomenikom, od: Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine, Opštine
Bosanski Petrovac, Zavoda za zaštitu spomenika u sastavu Federalnog
ministarstva kulture i sporta i Zavoda za zaštitu kulturnog naslijeđa
Unsko-sanskog kantona.
-
U „Službenom glasniku
BiH“, broj 103/12 od 24.01.2013. godine objavljeno je Obavještenje o pokretanju
postupka proglašenja predmetnog i drugih dobara nacionalnim spomenicima, sa
pozivom vlasnicima i drugim zainteresovanim fizičkim i pravnim licima, tijelima
i institucijama da, u roku od 30 dana dostave Komisiji svoja stanovišta u vezi
proglašenja dobra nacionalnim spomenikom.
Do
donošenja odluke, Komisiji je dostavljena sljedeća dokumentacija:
-
Dopisom broj 07-40-4-5533-1/12
Zavod za zaštitu spomenika u sastavu Federalnog ministarstva kulture i sporta
obavještava nas da je Titov voz na Oštrelju, Bosanski Petrovac bio evidentiran
i zaštićen od strane Zavoda za zaštitu kulturno-istorijskog i prirodnog
naslijeđa Bosne i Hercegovine, te dostavljaju podatke o restauraciji ovog voza
koji se u okviru ovog Zavoda odvijao tokom pedesetih i osamdesetih godina XX
vijeka.
-
Dopisom broj 05-783/12 od
11.12.2012. godine Zavod za zaštitu kulturnog naslijeđa Unsko-sanskog kantona navodi
kao moguće izvore za pronalaženje informacija o parnim lokomotivama i
uskotračnoj pruzi u Bosni i Hercegovini knjigu Fevzija Ajdin – Istorija
željeznica Bosne i Hercegovine, te Wikipediju za pronalaženje informacija o
Štainbajsovim željeznicama. Takođe preporučuju kontaktiranje arheologa Milenka
Radivojca zaposlenog u Muzeju u Prijedoru, kao kontakt osobu sa porodicom
Milana Bilbije koji je sakupljao dokumentaciju o uskotračnim željeznicama i
parnjačama u Bosni i Hercegovini.
1. Podaci o dobru
Lokacija
Partizanski
– Titov voz na Oštrelju, opština Bosanski Petrovac nalazi se u blizini centra
naselja Ostrožac, 25-30 m desno od magistralnog puta Bosanski Petrovac – Drvar,
na prostoru označenom kao k.č. 1/13-1, posjedovni list broj 6, k.o. Oštrelj.
Voz se
nalazi u blizini nekadašnjeg šumskog kolosjeka koji vodi prema Javorovoj kosi –
Osječnici, uskotračne Štainbajsove željezničke pruge koja je povezivala Drvar
sa Srneticom.
Istorijski podaci
Istorijat
parne lokomotive oznake znov n. 12 Maffei 2438/1904 sa tenderom smještene na
Oštrelju, u blizini magistralnog puta Bosanski Petrovac – Drvar, počinje
izgradnjom Štajnbajsove željeznice u ovom dijelu Bosne i Hercegovine.
Proizvedena je u njemačkom preduzeću Krauss-Maffei 1904. godine za potrebe
Štajnbajsovog drvnog preduzeća i željeznice(1). Štajnbajsovo preduzeće imalo je vlastitu uskotračnu željeznicu i
to: glavnu prugu na relaciji Prijedor – Srnetica – Knin u dužini od 232 km, te
oko 400 km šumskih pruga sa 33 lokomotive, petstotinjak teretnih, te 60 putničkih
vagona, 18 drvenih tendera za vodu i potrebne radionice za održavanje
lokomotiva i pruge u Drvaru. U šibenskoj luci preduzeće je imalo vlastito
pristanište sa svim nužnim postrojenjima(2).
Uskotračna
pruga Ota Štainbajsa imala je četiri osnovna pravca:
1. Lička
Kaldrma – Srnetica,
2. Srnetica
– Prijedor,
3. Srnetica
– Jajce,
4. Srnetica
– Ribnik Gornji.
Postojalo
je i nekoliko sporednih šumskih pruga kao što su;
1. Srnetica
– Strugarnica – Potoci,
2. Vrletina
– Jasikovac – Kružane – Lastva (bolnica) – Potoci,
3. Donje
Bravsko – Mijačnica – Basanovac – Palež, Basanovac – Bjelajske uvale,
4. Oštrelj
– Osječnica, Oštrelj – Gorana, Donja Sanica – Sanička pilana.(3)
Za
potrebe ove željezničke pruge namjenski su proizvođene lokomotive sa tenderima
kako bi mogle zadovoljiti složenost i zahtjevnost terena.
Štainbajsova
željeznica je 1920. godine prešla u vlasništvo Šipadove fabrike (Šumska
industrija podravska Prijedor). Kada je Njemačka okupirala Kraljevinu
Jugoslaviju 1941. godine, i željeznica je prešla u vlasništvo njemačkih vlasti.
Lokomotivu (znov n. 12 Maffei 2438/1904) su partizani osvojili nakon oslobođenja
Drvara u julu 1942. godine(4). Januara
1943. godine, nakon nove ofanzive i napada na Oštrelj, partizani su lokomotivu
skrenuli sa glavnog kolosijeka i zamaskirali je, dok su vagone razbacali oko
pruge u gušće dijelove šume.
Oktobra
1942. godine lokomotiva sa jednom cisternom (Rer broj 8509) i tri vagona (Dn
5202, Gd 1352, Gd 1353) nalazila se na šumskom kolosijeku koji je povezivao
Javorovu kosu i Osječnicu.
Vrhovni
štab sa Josipom Brozom Titom, 8. oktobra 1942. godine iz pravca Mliništa dolazi
na Oštrelj. koji je bio u sastavu slobodne teritorije Bihaćke republike.
Obuhvat Bihaćke republike zauzimao je dužinu od 250 km i širinu oko 80 do 100
km(5). Kako
navodi Bulatović, “u tom trenutku ova lokomotiva sa kompozicijom bila je jedini
voz koji je saobraćao na teritoriji Evrope koja nije bila okupirana od strane
Njemačke."(6)
Inžinjer
Volođa Smirnov, tada šef tehničke službe Vrhovnog štaba, izdaje nalog za
korištenje ove kompozicije za smještaj Vrhovnog štaba. Kompozicija voza je
uvučena u šumu, tako da se iz vazduha gotovo nije mogla primijetiti, a
lokomotiva je bila tu samo kad je trebala dovući hranu, vodu i slično za
Vrhovni štab. Lokomotiva je korištena za potrebe prevoza hrane, drvene građe,
boraca, ranjenika i stanovništva na slobodnoj teritoriji Bihaćke republike.
Bilješku
o korištenju ove lokomotive i njenih tendera od strane Vrhovnog štaba napisao
je Vladimir Dedijer u Dnevniku navodeći: „Stigli smo u mrak na Oštrelj.
Ovdje će se Vrhovni štab smjestiti u vagone. Tuda prolazi železnička pruga koja
vodi do Sanskog Mosta pa sve do Vakufa – Travnika, a na zapad do Knina.”(7)
Takođe, o
korištenju ovog voza tokom boravka Vrhovnog štaba na Oštrelju govori i Čedomir
Minderović: “Mala železnička kompozicija pokrivena granama četinara –
nevidljiva vri od života.”(8)
Prema
kasnijem istraživanju Josip Broz Tito je boravio u poštanskom vagonu oznake Dn
5202(9). Vagon
sa inventarom prisutnim tokom Titovog boravka na Oštrelju izgorio je tokom
Drugog svjetskog rata(10).
Nakon
Drugog svjetskog rata lokomotiva i popravljeni vagoni saobraćaju u sastavu
Jugoslovenskih željeznica do 1951. godine.
Godine
1951. na inicijativu tadašnjeg generala Jugoslovenske narodne armije (u daljem
tekstu JNA) Smirnova, Centralni odbor Narodnooslobodilačkog rata (u daljem
tekstu NOR) Jugoslavije preuzeo je mjere da se lokomotiva znov n. 12 Maffei
2438/1904 i poštanski vagon Dn 5202 izdvoji iz svakodnevnog saobraćaja.
Centralni
odbor Saveza boraca NOR-a Jugoslavije, zatražio je 1956. godine od Saveznog
instituta za zaštitu spomenika kulture da uputi svoje stručnjake na Oštrelj
kako bi na osnovu pregleda na terenu mogli da sastave prijedlog za zaštitu ove
lokomotive i vagona. Godine 1958. lokomotiva i vagon u kojem je boravio Josip
Broz Tito tokom 1942. godine restaurisani su, a Zavod za zaštitu spomenika
kulture i prirodnih rijetkosti NR Bosne i Hercegovine poduzeo je mjere da se i
ostali dijelovi kompozicije izuzmu iz redovnog saobraćaja.
Međutim,
izložena atmosferilijama, sanirana lokomotiva sa kompozicijom (izuzev
cisterne), vremenom je propadala, te je Zavod za zaštitu spomenika kulture i
prirodnih rijetkosti NR Bosne i Hercegovine, Sarajevo 1981. godine pokrenuo projekat njene
nove sanacije i restauracije. Tom prilikom, u komopziciju je dodana i cisterna
(koja nije bila istih gabarita kao originalna, ali je stavljena zbog ukupnog
dojma), te je podignuta nadstrešnica kako bi se voz zaštitio od daljeg
propadanja i uređen je pristupni dio puta radi lakšeg obilaska eksponata.
Potom je
lokomotiva sa vagonima oštećena tokom rata koji je u Bosni i Hercegovini trajao
u periodu od 1992. do 1995. godine.
Opština
Bosanski Petrovac je na na XXV sjednici održanoj 14. jula 2003. godine usvojila
Prijedlog mjera za zaštitu (nacionalnih) istroijskih spomenika I prioriteta
zaštite spomenika. Između ostalih, u Programu mjera se navode i sva
spomen-obilježja uz javne puteve M5 i M14 gdje je smješten i Titov voz na
Oštrelju. U vezi sa ovom odlukom 15. juna 2007. godine svečano je „otvoren“
restauriran Titov voz na Oštrelju.
2. Opis dobra
Parna
lokomotiva oznake znov n. 12 Maffei 2438/1904 je proizvedena u njemačkom
preduzeću Krauss-Maffei 1904. godine. Lokomotiva je imala maksimalnu brzinu 25
km/h(11). Oznaka osovina po njemačkoj notifikaciji bila
je B´Bt-n4v(12). Vozila
je isključivo na Steinbeisovim/Šipadovim prugama.
Govoreći
o ovoj lokomotivi Dedijer saopštava da je u trenutku boravka Vrhovnog štaba i
Tita na Oštrelju, lokomotiva bila sastavljena iz dijelova osam drugih
lokomotiva(13).
Poštanski,
dvoosovinski metalni vagon Dn 5202, u kojem je bio smješten Josip Broz Tito,
dug je 7,90 m. Bio je posljednji u kompoziciji. Tokom Titovog boravka na
Oštrelju u oktobru 1942. godine, vagon je bio podijeljen na dva dijela. U
jednom dijelu nalazila se metalna peć, nepomična klupa i polica. U drugom
odjeljenju nalazila se jedna šira nepomična klupa (krevet), polica, stol i
četiri stolice. Sve je bilo izgrađeno od jelovog drveta. Poštanska kola su
izvana bila obojena zelenom bojom, a iznutra obložena celuloznim papirom sive
boje proizvedenim u tvornici celuloze u Drvaru. Tokom Drugog svjetskog rata ova
kola su sa namještajem izgorjela.
Potom je
pedesetih godina XX vijeka uz nadzor Zavoda za zaštitu spomenika kulture i
prirodnih rijetkosti NR Bosne i Hercegovine izvršena restauracija i
konzervacija lokomotive, cisterne i vagona. Tom prilikom majstori, Mile Bojanić
i Vlado Trninić koji su u oktobru 1942. godine radili na unutrašnjem uređenju
vagona, načinili su novi namještaj na osnovu sjećanja na onaj iz 1942. godine.
U julu
1981. godine počeli su radovi na konzervaciji korodiranih metalnih dijelova
voza, na dotrajalom krovu i truloj drvenoj konstrukciji, te podizanju
nadstrešnice. Radovi su vođeni u željezničkoj radionici za opravku kola u
Banjoj Luci, a završeni su 1983. godine.
Prilikom
restauracijskih i konzervacijskih poslova izvođenih tokom 2006. i 2007. godine,
voz je ponovo dobio svoju prepoznatljivu zelenu boju sa sivim drvenim
dijelovima i oznakama crvene boje (ćirilični natpis proleterka i zvijezde
petokrake na lokomotivi) i žute boje (brojčane oznake – nazivi lokomotive i
vagona). Prilikom posljednjih konzervatorsko-restauratorskih radova nisu vršeni
radovi na izvođenju namještaja.
3. Dosadašnja zakonska zaštita
Partizanski
- Titov voz na Oštrelju, opština Bosanski Petrovac bio je “[…] evidentiran i
zaštićen od strane Zavoda za zaštitu kulturno-istorijskog i prirodnog nasljeđa
Bosne i Hercegovine pod sljedećim nazivom:
-
Titov voz na Oštrelju,
Bosanski Petrovac
Memorijalni
spomenik iz NOB-a, Drugi svjetski rat, u periodu od 25. novembra 1942. godine
do 24-28. januara 1943. godine. Predstavlja jedinstven spomenik revolucije u
kojem se odvijao značajan istorijski događaj.”(14)
4. Istraživački i konzervatorsko-restauratorski
radovi
-
Godine 1951. na
inicijativu generala JNA Smirnova, Centralni odbor NOR-a Jugoslavije izuzima
lokomotivu oznake znov n. 12 Maffei 2438/1904 i vagon Gd 1366 iz redovnog
saobraćaja sa ciljem zaštite i uspomene na njihovu namjenu tokom 1942. godine.
-
Godine 1956.
Savezni institut za zaštitu spomenika kulture i prirodnih rijetkosti upućuje
stručnjake na Oštrelj kako bi na osnovu pregleda na terenu sastavili prijedlog
kako da se izvrši zaštita voza.
-
Uporedo sa ovim
aktivnostima Zavod za zaštitu spomenika kulture i prirodnih rijetkosti NR Bosne
i Hercegovine potražuje finansije za konzervaciju voza, te izvodi snimanje
postojećeg stanja na terenu.
-
Komisija Zavoda za zaštitu
spomenika kulture i prirodnih rijetkosti NR Bosne i Hercegovine, te
predstavnika Glavne željezničke radionice „Vaso Miskin – Crni“ iz Sarajeva i
Preduzeća za opravku kola i lokomotiva iz Drvara konstatuje da je voz nakon
1951. godine smješten na improvizovani kolosjek u blizini saobraćajnice
Bosanski Petrovac – Drvar, da je vagon bez ikakve zaštitne konstrukcije, da su
pojedini dijelovi vagona korodirali, da su drveni dijelovi vagona (krovna
konstrukcija, pod, vrata) oštećeni, te da nije dovoljna samo konzervacija, već
i restauracija kompozicije(15)
-
Radovi na restauraciji i
konzervaciji lokomotive i vagona počeli su 15. oktobra 1956. godine u
Preduzeću za opravku kola i lokomotiva u Drvaru.
- Tom prilikom urađeno je sljedeće:
-
popravak obrtnih postolja: zamjena osovina, prelijevanje
ležaja, izmjena kočionih čutuka, nadoknada kočionog polužja i to dvije kočione
vage, dva kočiona regulirana viljka, jedna kočiona motka, kompletno kočiono
vreteno sa spojkama glavne vage, ravnanje postoljnih ramova, detaljno čišćenje
i bojenje dijelova;
-
popravak donjeg skeleta: ravnanje glavnih nosača,
skidanje glavnih poprečnih nosača, varenje odbojnih motki, čišćenje skeleta od
korozije i njegovo premazivanje dva puta minij bojom, te treći put crnom bojom;
-
popravak gornjeg skeleta: ravnanje bočnih i čeonih
stupaca i krovnih rogova, bojenje dva puta karbolineumom poda (jelova građa),
izmjena krova i sanduka (jelova građa), te njihovo premazivanje izvana dva puta
zelenom, a iznutra dva puta sivom bojom, pokrivanje krova pocinčanim limom
debljine 0,60 mm, te ispisivanje oznaka na kolima;
-
rekonstrukcija unutrašnjeg namještaja: u prvom dijelu
vagona ugrađena je metalna peć sa cijevima, nepokretna klupa i polica, a u
drugom odjeljenju vagona šira nepokretna klupa sa ladicom, polica, stolić i
četiri stolice. Radovima su rukovodili majstori Mile Bojanić i Vlado Trninić,
koji su u oktobru 1942. godine radili na unutrašnjem uređenju vagona.
- Radovi su završeni 18. decembra 1958.
godine, ali problem lociranja lokomotive i vagona nije bio riješen, kao ni
pitanje cisterne Rer broj 8509 i vagona Gd 1352, Gd 1353.
- Sanacija Titovog voza 1981. godine
izvedena je u željezničkoj radionici za opravku kola u Banjoj Luci.
Podrazumijevala je sanaciju ili zamjenu dotrajalih metalnih dijelova voza,
dotrajalih drvenih dijelova voza, farbanje kompozicije i unutrašnje uređenje,
te postavljanje vagona onako kao su bili postavljeni tokom boravka Vrhovnog
štaba u kompoziciji ovog voza 1942. godine. U odnosu na prošle
restauratorsko-konzervatorske zahvate, ovom prilikom je nabavljena i
postavljena cisterna za vodu. Međutim, nije postavljena originalna cisterna,
niti gabaritima i izgledom slična, već više kao nadopuna zbog dočaravanja prave
slike. Podignuta je i nadstrešnica nad ukupnom dužinom voza, te je uređen
pristupni put. Radovi su završeni 1983. godine.
- Sanacija muzejskog eksponata „Titov voz“ iz 2006/2007.
godine obuhvatila je sljedeće radove:
-
pripremni radovi: demontaža dotrajalog krovnog pokrivača
i odvoz na deponiju, demontaža postojećeg oštećenog nosivog stuba krovne
konstrukcije i odvoz na deponiju, demontaža postojećih oštećenih oluka, te
odvoz na deponiju;
-
radovi čišćenja: čišćenje prilazne staze od divljeg
raslinja, čišćenje unutrašnjosti vagona od otpadnog materijala i struganje svih
drvenih površina od dotrajale farbe, čišćenje dotrajale farbe na lokomotivi;
-
zemljani rodovi: iskop zemlje III i IV kategorije za
temeljne stope i temeljnu traku ograde eksponata, nasipanje i planiranje sloja
tucanika d=10 cm na prilaznoj stazi eksponatu i oko eksponata;
-
betonski radovi: betonaža AB temeljnih stopa i temeljnih
traka MB 20 u zemlji i iznad zemlje uključujući armaturu i oplatu;
-
tesarski radovi: postavljanje nosivih stubova krovne
konstrukcije, postavljanje podšiva krova – lamperije od jelove daske prve klase
uključujući zaštitni premaz sadolinom i postavljanje vjetar lajsni;
-
molersko-farbarski radovi: bojenje drvene konstrukcije
vagona zaštitnim premazom sadolinom, bojenje pripremljene metalne konstrukcije
lokomotive zaštitnim premazom, a zatim i zelenom uljanom bojom;
-
bravarski radovi: ugradnja metalne ograde oko četvrtastih
cijevi 40/40 oko eksponata h= 0,80 mm, bojenje zaštitnim premazom i uljanom
bojom i ulazna prolazna vrata;
-
limarski radovi: ugradnja visećih oluka od pocinčanog
lima, ugradnja odvodnih oluka od pocinčanog lima, ugradnja vjetar lajsni od
pocinčanog lima.
5. Sadašnje stanje
Istorijski spomenik - Titov voz na Oštrelju nalazi se u
dobrom stanju.
Vizuelnim pregledom ustanovljeno je da je pod lokomotive
oštećen korozijom.
Prilikom posljednjih radova na zaštiti ovog spomenika
nije nabavljena cisterna koja je ranije bila sastavni dio kompozicije, a koja
je nestala tokom rata koji je u Bosni i Hercegovini trajao u periodu od 1992.
do 1995. godine.
Ostali dijelovi ove kompozicije nalaze se u dobrom
stanju.
III – ZAKLJUČAK
U skladu sa navedenim, a koristeći Kriterijume za
proglašenje dobara nacionalnim spomenicima («Službeni glasnik BiH», br. 33/02 i
15/03), Komisija donosi odluku kao u dispozitivu. Odluka je utemeljena na
sljedećim kriterijumima:
A. Vremensko
određenje
B. Istorijska
vrijednost
D. Čitljivost
D.II. Svjedočanstvo
o istorijskim mijenama
D.V. Svjedočanstvo
o tipičnom načinu života u određenom razdoblju
E. Simbolička
vrijednost
E.III. Tradicionalna
vrijednost
E.V. Značaj za
identitet skupine ljudi
F. Ambijentalna
vrijednost
F.II. Značenje
u strukturi i slici grada
F.III. Objekat
ili skupina objekata je dio cjeline ili područja
G. Izvornost
G.I. Oblik i dizajn
G.II. Materijal i sadržaj
G.IV. Tradicija i tehnike
G.V. Položaj i smještaj u prostoru
G.VI. Duh i osjećanja
G.VII. Drugi unutarnji i vanjski činitelji
U prilogu
ove odluke je sljedeća dokumentacija:
- Dopis broj 07-40-4-553-1/12 od 22.10.2012. Federalno ministarstvo
kulture i sporta Zavod za zaštitu spomenika.
- Fotodokumentacija:
-
fotografije postojećeg stanja.
Korištena literatura
U toku vođenja postupka proglašenja predmetnog dobra
nacionalnim spomenikom, korištena je sljedeća literatura:
1924. Lakatoš, Joso, Despić, Aco. Industrija
drva. Industrija Bosne i Hercegovine. Zagreb: Naklada jugoslovenskog
Lloyda, broj 6, 1924., 14-45
1954. Dedijer, Vladimir. Dnevnik 1941-1945.
Beograd: 1954.
1959. Minderović, Čedomir. Za Titom. Beograd:
Narodna knjiga, 1959.
1959. Prolić, Esad. „Restauracija i
konzervacija Titovog vagona sa Oštrelja“, Naše starine, br. 6. Sarajevo: Zavod za
zaštitu spomenika kulture i prirodnih rijetkosti NR Bosne i Hercegovine, 1959.
1982. Kalendar ŽTP Sarajevo
1982
1984. Bulatović, Radomir. “Sanacija voza vrhovnog štaba na Oštrelju”, Naše
starine, br. XVI-XVII. Sarajevo:
Zavod za zaštitu spomenika kulture i rijetkosti NR Bosne i Hercegovine, 1984.
Uskotračne mreže u Podgrmečju i šire:
http://www.grmec.com/MojGrmec/uspomene_pruga_mreza.htm od 26.06. 2012.
Austrian Steam Base
http://www.dampflok.at/index2.html?/647.htm
http://www.zeljeznice.net
(1) Jedno od
najvećih drvnih preduzeća iz austrougarskog perioda bilo je “Šumsko
industrijsko preduzeće Dobrlin – Drvar” a.d. Sarajevo sa sjedištem u Dobrljinu
i centralnom upravom u Sarajevu. Preduzeće je pripadalo Otu Štainbajsu iz
Brannenburga (Bavarska). Preduzeće je u Bosni imalo dvije pilane, u Dobrljinu i
Drvaru. Pilana u Dobrljinu bila je manjeg kapaciteta (8 gatera sa 223 pile,
pile za krojenje, stolarske pile, cirkulare). Uz pilanu je postojala fabrika
sanduka, fabrika talašice i sušionica za drvo. Na rijeci Uni bila je podignuta
dizalica za dizanje klada sa pet kranova i drugim nužnim pomagalima. Pilana u
Drvaru bila je mnogo većih razmjera, radila je sa 16 gatera, 55 kružnih pila i
18 drugih strojeva, 6 kranova i drugih pomoćnih mašina. U Drvaru se takođe
nalazila fabrika sanduka i fabrika buradi. Preduzeće Ota Štainbajsa imalo je
finansijskog udjela u fabrici celuloze u Drvaru, u preduzeću Machtersheimerovog
drvarskog preduzeća u Višegradu, kao i u pilanskom preduzeću Mitrovica –
Laćarak. Lakatoš, J., Despić, A., Industrija drva. Industrija Bosne i
Hercegovine, Zagreb:
Naklada jugoslovenskog Lloyda, broj 6, 1924., 21-27
(2) Lakatoš, J.,
Despić, A., nav. dj., 21-27
(3) Uskotračne
mreže u Podgrmečju i šire,
http://www.grmec.com/MojGrmec/uspomene_pruga_mreza.htm od 26.06.2012.
(4) Bulatović,
R., “Sanacija voza vrhovnog štaba na Oštrelju”, Naše starine, br
XVI-XVII, Sarajevo:
Zavod za zaštitu spomenika kulture i rijetkosti, 1984., 224.
(5) Nakon druge
neprijateljske ofanzive pod nazivom „TRIO“, Vrhovni štab se povlači sa prostora
istočne Bosne (Fočanska partizanska republika) prema Durmitoru, u predio Pivske
visoravni. Početkom juna 1942. godine donesena je odluka da se Vrhovni štab sa
formiranim partizanskim jedinicama premjesti do Bosanske krajine gdje je u tom
trenutku postojalo najveće i najstabilnije oslobođeno područje (Glamoč, Drvar,
Bosanski Petrovac, Grmeč, Bihać, Cazin i druga mjesta krajine) na prostoru
Bivše SFR Jugoslavije. Vrhovni štab i partizanske jedinice su na ovaj prostor
stigle u oktobru 1942. godine. Bulatović, R., “Sanacija voza vrhovnog štaba na
Oštrelju”, Naše starine, br XVI-XVII, Sarajevo: Zavod za zaštitu spomenika kulture
i rijetkosti, 1984., 221.
(6) Bulatović, nav.
dj., 223.
(7) Dedijer, V.,
Dnevnik 1941-1945., Beograd: 1954., 280.
(8) Minderović,
Č., Za Titom, Beograd: Narodna knjiga,
1959., 138.
(9) Bulatović,
R., nav. dj., 227.
(10) Prolić, E.,
nav. dj., 173.
(11) Preuzeto iz
kalendara ZTP Sarajevo 1982
(12) Austrian
Steam Base - http://www.dampflok.at/index2.html?/647.htm
(13) Dedijer,
V., nav.dj., 280.
(14) Dopis broj
07-40-4-553-1/12 od 22.10.2012. Federalno ministarstvo kulture i sporta Zavod
za zaštitu spomenika.
(15) Pašalić, E., nav. dj.,
175.