početna stranica    
 
Odluke o proglašenju dobara nacionalnim spomenicima

ODLUKU
o izmjeni odluka o proglašenju nacionalnih spomenika Bosne i Hercegovine donesenih zaključno sa 50. sjednicom Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika


Privremena lista nacionalnih spomenika

Privremena lista nacionalnih spomenika Bosne i Hercegovine
KOMPLETNA


O privremenoj listi

Odluka o brisanju spomenika sa Privremene liste

Lista peticija za proglašenje dobara nacionalnim spomenicima

Odluke o odbijanju prijedloga za proglašenje nacionalnim spomenikom

Ugroženi spomenici

Odluke donesene na posljednjoj sjednici

Online peticije

Pokretno

Nepokretno

MANAGEMENT PLAN
Nomination of the Properties for Inscription on the World Heritage List
Mehmed pasha Sokolovic Bridge in Višegrad
Bosnia and Herzegovina


Mišćina (Kebkebir hadži Ahmedova) džamija, historijska građevina

galerija nazad

Status spomenika -> Nacionalni spomenik

Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika, na osnovi člana V stav 4. Aneksa 8. Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini i člana 39. stav 1. Poslovnika o radu Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika, na sjednici održanoj od 6. do 8. novembra 2012. godine donijela je

 

O D L U K U

 

I

 

Historijska građevina – Mišćina (Kebkebir hadži Ahmedova) džamija u Sarajevu proglašava se nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: nacionalni spomenik).

Nacionalni spomenik se nalazi na prostoru koji obuhvata k.č. 1583 (novi premjer), što odgovara k.č. 1 (stari premjer), z.k. uložak broj 141, k.o. SP Sarajevo-Mahala XCVI i k.č. 2401/2 (novi premjer), što odgovara k.č. 230 (stari premjer), z.k. uložak broj 143, k.o. SP Sarajevo-Mahala XCVI, Federacija Bosne i Hercegovine, Bosna i Hercegovina.

Na nacionalni spomenik se primjenjuju mjere zaštite utvrđene Zakonom o provođenju odluka Komisije za zaštitu nacionalnih spomenika uspostavljene prema Aneksu 8. Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini („Službene novine Federacije BiH” br. 2/02, 27/02, 6/04 i 51/07).

 

II

 

            Vlada Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Vlada Federacije) dužna je osigurati pravne, naučne, tehničke, administrativne i finansijske mjere za zaštitu, konzervaciju i prezentaciju nacionalnog spomenika.

Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika (u daljnjem tekstu: Komisija) utvrdit će tehničke uvjete i osigurati finansijska sredstva za izradu i postavljanje informacione table sa osnovnim podacima o spomeniku i odluci o proglašenju dobra nacionalnim spomenikom.

 

III

 

U svrhu trajne zaštite nacionalnog spomenika, na prostoru koji je definiran u tački 1. stav 2. ove odluke utvrđuju se sljedeće mjere zaštite:

-       dozvoljeni su isključivo istraživački, konzervatorsko-restauratorski i radovi na redovnom održavanju, kao i radovi koji će osigurati održivu upotrebu spomenika, uključujući i one radove čiji je cilj prezentacija spomenika, uz odobrenje federalnog ministarstva nadležnog za prostorno uređenje i stručni nadzor službe zaštite naslijeđa na nivou Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: nadležna služba zaštite);

-       rekonstrukciju svih dijelova za koje ne postoji pouzdana dokumentacija riješiti u sklopu projekta tako da se osigura čitljivost njihovog interpoliranja;

-       nije dozvoljeno izvođenje radova koji bi mogli ugroziti nacionalni spomenik, kao ni postavljanje privremenih objekata ili stalnih struktura čija svrha nije isključivo zaštita i prezentacija nacionalnog spomenika;

-       nije dozvoljeno odlaganje otpada.

 

S ciljem hitne zaštite nacionalnog spomenika potrebno je preduzeti sljedeće mjere:

-       izvršiti konstruktivnu sanaciju i konsolidaciju zidova;

-       izvršiti istraživačke radove u cilju identifikacije izvornih boja postojećih dekorativnih elemenata na mimberu, mahfilu i zidovima džamije te izradu i provedbu projekta konzervacije;

-       izvršiti uklanjanje svih neadekvatnih instalacija koje su vidljive na fasadama objekta i u objektu.

 

Utvrđuju se sljedeće mjere zaštite za zidno slikarstvo:

-       sve intervencije na zidnom slikarstvu treba izvršiti stručno lice, uz elaborat koji odobrava federalno ministarstvo nadležno za kulturu i uz stručni nadzor nadležne službe zaštite;

-       nadzor nad provođenjem mjera zaštite zidnog slikarstva vrši federalno ministarstvo nadležno za kulturu.

 

IV

 

Stavljaju se van snage svi provedbeni i razvojni prostorno-planski akti, u dijelu u kojem su u suprotnosti sa odredbama ove odluke.

 

V

 

Svako a posebno nadležni organi Federacije Bosne i Hercegovine, kantona, gradske i općinske službe, suzdržat će se od preduzimanja bilo kakvih radnji koje mogu oštetiti nacionalni spomenik ili dovesti u pitanje njegovu zaštitu.

 

VI

 

Ova odluka dostavit će se Vladi Federacije, federalnom ministarstvu nadležnom za prostorno uređenje, federalnom ministarstvu nadležnom za kulturu, nadležnoj službi zaštite i općinskom organu uprave nadležnom za poslove urbanizma i katastra, radi provođenja mjera utvrđenih u tač. II - V ove odluke, te nadležnom općinskom sudu radi upisa u zemljišne knjige.

 

VII

 

Sastavni dio ove odluke je obrazloženje sa pratećom dokumentacijom koje je dostupno na uvid zainteresiranim licima u prostorijama i na web stranici Komisije (http://www.kons.gov.ba).

 

VIII

 

Prema članu V stav 4. Aneksa 8. Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, odluke Komisije su konačne.

 

IX

 

Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku BiH“.

 

Ovu odluku Komisija je donijela u sljedećem sastavu: Zeynep Ahunbay, Martin Cherry, Amra Hadžimuhamedović, Dubravko Lovrenović i Ljiljana Ševo.

 

Broj: 06.3-2.3-73/12-36                                                                                      

7. novembra 2012. godine

Sarajevo

 

Predsjedavajuća Komisije

Ljiljana Ševo

 

O b r a z l o ž e nj e

 

I – UVOD

Na osnovi tačke II stav 1. Zakona o provedbi odluka Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika, uspostavljene prema Aneksu 8. Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, „nacionalni spomenik“ je dobro koje je Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika proglasila nacionalnim spomenikom, u skladu sa čl. V i VI Aneksa 8. Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, sve dok Komisija ne donese konačnu odluku o njihovom statusu, a za što ne postoji vremensko ograničenje i bez obzira da li je za dotično dobro podnesen zahtjev.

Esad Zejnilagić iz Sarajeva podnio je, dana 29.02.2012. godine Komisiji za očuvanje nacionalnih spomenika peticiju/prijedlog za proglašenje Mišćine (Kebkebir hadži Ahmedove) džamije u Sarajevu, nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine.

Na osnovi prijedloga, Komisija je pokrenula postupak za proglašenje Mišćine (Kebkebir hadži Ahmedove ) džamije u Sarajevu, nacionalnim spomenikom, u skladu sa članom V, Aneksa 8. Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini i odredbama Poslovnika o radu Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika.

 

Izjava o značaju dobra

Mišćina (Kebkebir hadži Ahmedova) džamija sagrađena je 1557. godine. Stradala je u požaru koji je izazvan napadima princa Eugena Savojskog na Sarajevo. Obnovljena je 1700. godine.

Ubraja se među veće džamije u Sarajevu sa četverovodnim krovom i kamenom munarom. Za ovu džamiju karakteristični su: kamena munara koja je, za razliku od munara na većini ostalih džamija, izvedena u ravni zida i kolorisani zidni crteži sa motivima Meke i Medine, koji su rad najpoznatijeg sarajevskog nakaša (slikara) XIX stoljeća - hadži Mustafe Faginovića.

Džamija i mahala su u narodu poznatije kao Mišćina džamija/mahala, prema omiljenom mujezinu Mišći koji je živio u 18. vijeku. Njegov mezar, obilježen skromnim nišanima, nalazi se u groblju Kovači, u neposrednoj blizini džamije.

 

II – PRETHODNI POSTUPAK

U toku vođenja postupka izvršen je uvid u:

-       podatke o sadašnjem stanju i namjeni dobra, uključujući opis, arhitektonski snimak i fotografije;

-       uvid u sadašnje stanje dobra;

-       kopiju katastarskog plana;

-       zemljišno-knjižni izvadak;

-       historijsku, arhitektonsku ili drugu dokumentarnu građu o dobru, koja je data u popisu korištene dokumentacije u okviru ove odluke.

 

Prema odredbi člana V, stav 2. Aneksa 8. Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini i člana 37. Poslovnika o radu Komisije, prije donošenja konačne odluke o proglašenju dobra nacionalnim spomenikom, Komisija će pružiti mogućnost vlasniku predloženog nacionalnog spomenika, podnosiocu peticije, institucijama nadležnim za očuvanje naslijeđa, stručnim i naučnim institucijama, stručnjacima i naučnicima, kao i drugim zainteresiranim licima da iznesu svoje stavove. U skladu s tim, Komisija je dopisima br.: 06.3-35.2-5/12-37 od dana 29.02.2012. godine, 06.3-36.1-11/12-135 od dana 21.11.2012., 06.3-36.1-11/12-142 od dana 27.11.2012. i 06.3-36.1-19/13-23 od 27.02.2013. godine zatražila dostavljanje dokumentacije i stavova u vezi sa proglašenjem Kebkebir hadži Ahmedove (Mišćine) džamije u Sarajevu, nacionalnim spomenikom, od: Medžlisa islamske zajednice Sarajevo, Općine Stari Grad, Federalnog ministarstva prostornog uređenja i Zavoda za zaštitu spomenika u sastavu Federalnog ministarstva kulture i sporta.

 

Nakon toga, Komisiji je dostavljena sljedeća dokumentacija:

-       dopisom broj 03-23-2-269/12 od 05.03.2012. godine Federalno ministarstvo prostornog uređenja obavijestilo je Komisiju za očuvanje nacionalnih spomenika da ne raspolaže podacima niti dokumentacijom za navedeno dobro;

-       dopisom broj 07-40-4-1670-1/12 od dana 05.03.2012. godine Zavod za zaštitu spomenika, u sastavu Federalnog ministarstva kulture i sporta, obavijestio je Komisiju za očuvanje nacionalnih spomenika da je, prema evidenciji Zavoda, predmetno dobro bilo evidentirano i zaštićeno od strane Zavoda za zaštitu kulturno-istorijskog i prirodnog naslijeđa Bosne i Hercegovine pod nazivom Mišćina džamija u Sarajevu;

-       dopisom broj 06-31-sl. od 21.11.2012. godine Općina Stari Grad – Služba za imovinsko-pravne, geodetske poslove i katastar dostavila je traženu dokumentaciju;

-       dana 27.02.2013. godine Općina Stari Grad, Služba za imovinsko-pravne, geodetske poslove i katastar dostavila je traženu dokumentaciju;

-       dopisom broj 065-0-Rz-13-976 od dana 05.03.2013. godine Općinski sud u Sarajevu, Zemljišnoknjižni ured /kancelarija/ dostavio je traženu dokumentaciju.

 

Na osnovi uvida u prikupljenu dokumentaciju i stanje dobra utvrđeno je sljedeće:

 

1. Podaci o dobru

Lokacija

Mišćina (Kebkebir hadži Ahmedova) džamija se nalazi u sjevernom dijelu općine Stari Grad u ulici Mišćina, u naselju Kovači.

Ulica je od uspostave austrougarske vlasti do 1948. godine nosila ime Avdage Zildžića, po izvjesnom Hadži Avdagi Zildžiću, koji je imao kuću u ovoj ulici i bio ugledan čovjek među susjedima i u čitavom gradu.

Od 1948. godine ulica nosi ime po Aliji Alijagiću, socijalnom borcu i pripadniku organizacije Crvena pravda. Naziv Mišćina je dobila 1993. godine po imenu cijele mahale.

Nacionalni spomenik se nalazi na lokaciji koja obuhvata k.č. 1583 (novi premjer), što odgovara k.č. 1 (stari premjer), z.k. uložak broj 141 k.o. SP Sarajevo-Mahala XCVI i k.č. 2401/2 (novi premjer), što odgovara k.č. 230 (stari premjer), z.k. uložak broj 143 k.o. SP Sarajevo-Mahala XCVI, Federacija Bosne i Hercegovine, Bosna i Hercegovina.

Historijski podaci

Historijsku jezgru Sarajeva odlikuje podjela na javni, poslovni dio - čaršiju i stambenu zonu izdijeljenu u veliki broj mikrorejona, mahala. Svaka mahala imala je 30-40 kuća, džamiju i uz nju mekteb (školu), pekaru, zelenaru i brijačnicu. Oko 1477. godine, u Sarajevu su bile svega tri mahale, a 1516. godine već ih je bilo petnaest. Mula Mustafa Bašeskija navodi da je u drugoj polovini 18. vijeka Sarajevo imalo oko 100 mahala sa oko 4.500 kuća i 23.000 stanovnika.

Mahala Kebkebir hadži Ahmeda, sina Oručeva, prvi put se spominje 1528. godine, a izdvojena je iz Skender-pašine mahale kao samostalna mahala(1). 

Kebkebir hadži Ahmedova džamija sagrađena je početkom XVI stoljeća (1543 - 1557. godine)(2). 

Na portalu, na mjestu tariha, nalazi se, u drveni ram, uokvirena levha na kojoj je natpis na arapskom jeziku,

صاحب الخير و الحستنا

كبكبير الحاج احمد

1543 (سنة ۹٦۳, 963)

Vlasnik dobra i hastahane (tur. bolnica)

Kebkebir Hadž Ahmed

Godina 1543, po hidžri 963

Džamije su u narodu najčešće nazivane imenima koja su sadržavala:

-       njihov opis (Bijela, Šarena džamija, Djevojačka...),

-       materijal od koga su napravljene (Kuršumlija...)

-       toponim - lokaciju na kojoj su izgrađene (Dolnjačka, Gornjačka, Čaršijska...) ili

-       neki prirodni fenomen uz koga su sagrađene (Pod lipom, Pećinska...).

Džamija rijetko u svom nazivu sadrži ime svog osnivača ili osobe koja je vezana za njenu historiju, a koju narod pamti (imama, mujezina, mutevevlije ili sl.) Kad bi objekat dotrajao ili stradao, kao što se desilo sa Kebkebir hadži Ahmedovom džamijom nakon pohoda Eugena Savojskog 1697. godine, javio bi se drugi građanin koji bi ga potpuno ili djelimično obnovio. U tom slučaju džamija zadržava ime osnivača, a nekada džamija i mahala dobijaju ime obnovitelja.

Džamija i mahala nazvane su Mišćinom po mujezinu ove džamije. Ljetopisac i mujezinov savremenik, Bašeskija, između ostalog, je zabilježio: „U zoru bi recitovao hvalospjeve i svojim glasom ispunio grad.“(3) Vlajko Palevestra(4) piše da je u jednoj mahali na Ploči, poviše Kovača, živio neki Mehmed, sin Jusufov, zvani Mišćija, ili Mišćo, belukčija koji se bavio izradom ženske odjeće, jeleka, fermena i drugog. Bio je poznat mujezin Kebkebir hadži Ahmedove džamije, koji je svakog dana, u zoru, sa munare okuisao i svojim glasom budio grad. Po tome je postao čuven u starom Sarajevu, a to se vidi i po tome što se džamija Kebkebir hadži Ahmedova, u kojoj je Mišćo sve do starosti bio mujezin, prozvala po njegovom nadimku - Mišćina džamija i mahala. Umro je u Sarajevu 1786/87. godine, a sahranjen je u groblju (Kovači) preko puta Mišćine džamije. Imovina mu je zavedena u sidžil 21. šabana 1201. (9. juna 1787.), a iznosila 77.736 akči(5).

U sidžilima i drugim izvorima nalazimo više dokumenata i darovnica kojima mještani zavještaju nekretnine ovoj džamiji.

Hafiz Muhammed-efendi Baki Džino-zade(6) sebi je osigurao mjesto i među značajnijim sarajevskim vakifima. Primjerice, on je 1813. godine uvakufio za džamiju svoj konak i više objekata za popravak i održavanje džamije. Jedan hudždžet o vakufljenju hafiza Džine iz 1813. godine čuva se u turskom arhivu Gazi Husrev-begove biblioteke.

Trinaest godina ranije za istu je džamiju hadži Fatima, kćerka hadži Ahmed-age Džine, uvakufila jednu magazu na Varoši i nad njom dvije sobe, a prihod namijenila za kandilje ove džamije(7).

Hadži Omer Karić, sin Muharemov, iz iste mahale, vakufi pekaru, nad njom tri sobe, magazu, bakalski dućan i kuću u Čekrekčijinoj mahali, od čijih prihoda treba da se plaćaju službenici džamije i vrši njena opravka. Ovo zavještanje je iz 1844. godine(8).

Džamiju je 1870. godine oslikao Mustafa Fagin(9) drugi i najznačajniji nakaš u hronološkom nizu porodice Faginović.

 

2. Opis dobra

Mišćina (Kebkebir hadži Ahmedova) džamija pripada tipu jednoprostornih džamija sa četverovodnim krovom i kamenom munarom(10).

Džamiju sačinjavaju trijem sa sofama, postavljen dužinom ulaznog, sjeverozapadnog zida, glavni molitveni prostor i kamena munara. Glavni molitveni prostor i trijem su natkriveni četverovodnim krovom.

Osnova džamije je pravougaonog oblika, vanjskih dimenzija oko 11,33 x 12,00 m (širina x dužina), a dimenzije sa trijemom iznose oko 11,33 x 15,80 m (širina x dužina).

Zidovi glavnog kubusa su građeni od ćerpiča sa drvenim hatulama, iznutra i izvana malterisani i bojeni. Debljina zidova je oko 80 cm.

Trijem sa sofama

Sofe džamije imaju dimenzije 4,13 x 3,79 m, a visinu 0,35 m. Pod sofa izveden je od drvenih daski. Između sofa je prolaz koji vodi do portala džamije, širine oko 2,05 m. Na lijevoj sofi nalazi se abdesthana koja je sagrađena 1997. godine.

Na trijemu se, između drvenih stubova dimenzija oko 13x15 cm, nalazi drvena ograda visine 1,33 m na podzidu (visina podzida je različita, jer se džamija nalazi na kosom terenu). Ulazna kapija visine oko 1,90 m, izrađena je od drvenih dasaka. Na prednjoj strani trijema drveni stubovi su spojeni polukružnim lukovima od drvenih dasaka. Bočne strane trijema su ozidane. Iznad prostora trijema krovna konstrukcija je zatvorena drvenim daskama.

Ulazni portal

Visina portala iznosi oko 5,10 m. Širina portala iznosi oko 2,50 m, a njegova visina do tariha iznosi oko 2,73 m. Portal je izvučen iz ravni džamijskog zida za oko 26 cm. Iznad lučno završenih vrata, nalazi se niša u obliku stepenastog luka. U stepenastoj niši se nalazi mjesto gdje je bio smješten tarih. Sada se tu nalazi levha uokvirena u drveni ram.

Iznad lučno završenih vrata, simetično su postavljene dvije dekoracije u obliku kruga koje su izvučene iz zidne plohe za 2-3 cm.

Drvena dvokrilna vrata su dimenzija oko 1,26 x 2,06 m (širina x visina – svijetli otvor), 1,62 x 2,26 m (širina x visina – zidarski otvor). Podijeljena su na kvadratna i pravougaona polja koja su ukrašena izrezbarenim rozetama. Na oba krila vrata nalaze se ukrasna metalna rozeta sa halkom.

Molitveni prostor

Iz trijema se ulazi u glavni molitveni prostor, unutrašnjih dimenzija oko 9,80 x 10,00 m (širina x dužina). Visina od poda džamije do plafona iznosi oko 5,60 m. Sve unutrašnje zidne površine džamije su malterisane i okrečene. Molitveni prostor ima sljedeće elemente: mihrab, minber, ćurs i mahfil.

Mihrab

Na jugoistočnom zidu džamije, u osovini sa ulaznim portalom, nalazi se mihrab. Ukupna širina mihraba iznosi 1,98 m, a širina mihrabske niše je oko 98 cm. Prostor niše je uokviren pravougaonim okvirom. Mihrab ima okvir visok oko 4 m, dok je širina okvira sa desne strane 52 cm, a sa lijeve strane 48 cm. Mihrabski okvir je izvučen 26 cm u odnosu na ravan zida i gusto je oslikan polihromnom floralnom dekoracijom na malteru. Na okviru od dekoracije zastupljeni su i sljedeći elementi: u gornjem nivou nalaze se linije u tri reda koje prate oblik mihrabskog okvira, mjesec i zvijezda, simetrično postavljene na obje strane okvira, dok su u donjem nivou zastupljene zvijezde i simetrično postavljena (na obje strane okvira) dva stuba (stalka) na kojima je prikazana vaza sa cvijećem. Niša, poluprečnika 72 cm, završava stalaktitnom dekoracijom u šest redova. Floralni elementi i listovi su gusto isprepleteni. Unutar niše su predstavljena četiri stuba sa kapitelima koji su ukrašeni floralnim motivima, bojeni žutom, zelenom i smeđom bojom. Osim ovih boja, koje dominiraju unutar niše, na okviru mihraba se pojavljuje i crvena boja. U centralnom dijelu okvira u gornjem nivou nalazi se u ram uokvirena levha sa natpisom na arapskom jeziku,

كلما دخل عليها زكريا المحراب

Svaki puta kada bi Zekerija ušao u mihrab

 (Sura Al-Imran ajet br.37)

Mimber je postavljen desno od mihraba. Dužina mimbera je oko 3,62 m, širina 77 cm, visina je oko 5,60 m. Mimber se sastoji od: ulaznog portala, kojeg čini drveni ram, iznad kojeg se nalazi profilirana drvena letvica sa floralnom dekoracijom, zatim drvenog stepeništa sa ogradom, koje se sastoji od 12 stepenika sa podijumom na vrhu - kjursom. Kjurs je uokviren sa četiri stubića koji nose pokrov. Iznad pokrova je završni dio u vidu niskog osmougaonog tambura i šatorastog završetka. Sa obje strane mimberskog stepeništa je drvena ograda. Bočne trouglaste površine, koje se nalaze ispod stepenišnog dijela i ograde stepeništa, su zatvorene. U donjem nivou bočne strane nalazi se pet malih prelomljenih lukova. Mimber je bojen zelenom bojom(11).

Ćurs

Uz jugoistočni zid, sa desne strane od mihraba, postavljen je ćurs. Dimenzije ćursa su 79 x 79 cm. Formiran je od četiri stubića sa profiliranim završetkom. Stubići su sa dvije strane povezani drvenom ogradom. Donji dio ćursa ima profilirane otvore.

Mahfil

Mahfil je prednji, a nalazi se na prostoru cijele dužine sjeverozapadnog zida džamije. Dimenzije mahfila iznose 8,36 x 2,30 m. Konstrukcija mahfila je drvena i oslanja se na četiri drvena stuba (dimenzije stubova su 12x13 cm, 19x20cm, 20x20 cm, 22x20 cm) postavljena na betonske baze (samo je jedna autentična kamena baza zadržana na jednom od centralnih stub- aca) od kojih se jedan nalazi uz bočni zid džamije, drugi uz zid munare, a druga dva na centralnom dijelu mahfila na udaljenosti od 2,80 m. Na sredini mahfila, na prostoru iznad centralnih stubaca, nalazi se polukružni istak (dužine oko 77 cm) za mujezina. Visina ograde mahfila iznosi oko 40 cm. Uz ogradu je postavljena dodatna ograda visine oko 90 cm. U prostoru ispod mahfila je formirana unutrašnja sofa, dimenzija 3,62 x 1,97 m. Prostor sofe je ograđen ogradom (na L) visine oko 76 cm. Na mahfil se dolazi preko kamenih stepenica munare i obojen je zelenom bojom.

Prema opisu iz evidencionog kartona koji je Zavod za zaštitu kulturno-istorijskog naslijeđa Bosne i Hercegovine uradio 1959. godine mahfil Mišćine džamije je bio drveni i dosta izrezbaren.

Fasade

Na vanjskom izgledu ističu se veliki prozori i niz okruglih otvora ispod strehe.

Na zidovima se nalazi 14 prozorskih otvora koji se završavaju lučno, od kojih se dva nalaze na sjeveoistočnoj fasadi, dok se na jugoistočnoj, jugozapadnoj i sjeverozapadnoj fasadi nalaze po četiri. Prozori su postavljeni u dva pojasa, osim na sjeveroistočnoj fasadi, koja ima prozore samo u gornjem pojasu. Svi prozori donjeg pojasa su pravougaonog oblika, širine 105 cm i visine 152 cm. Iznad svakog prozora donjeg pojasa se nalazi manji lučni otvor. Njegova širina je gotovo ista kao i širina prozora, a visina završetka prelomljenog luka je 60 cm. Ovi prozori na vanjskoj strani imaju željezne demire. Prozori gornjeg pojasa se završavaju lučno i postavljeni su u istim vertikalnim osovinama kao i prozori donjeg pojasa. Njihova širina je ista kao i širina prozora donjeg pojasa - 105 cm, a visine su oko 2 m.

Osim ovih prozora, postoji još 11 ostakljenih kružnih prozora u drvenom ramu koji se nalaze na svim fasadama. Kružni prozori su prečnika 40 cm i na svim fasadama se nalaze po tri ovakva otvora, osim na sjeverozapadnoj, gdje se nalaze dva prozora. Smješteni su između prozora gornjeg pojasa, u ravni sa njihovom gornjom linijom. Naknadnim intervenicijama na sjeveroistočnom zidu (radi postavljanja dva klima uređaja) zazidana su dva prozora, a jedan otvor zazidan je i na sjeverozapadnom zidu. Fasade su malterisane. Na sjeveroistočnoj fasadi su vidljiva dva klima uređaja.

Na jugozapadnoj fasadi je vidljiva kamena struktura munare.

U munaru se pristupa iz molitvenog prostora. Dimenzije lučno završenih drvenih vrata iznose oko 1,74 x 0,72 m. Vrata su postavljena 16 cm više od kote poda molitvenog prostora. Na visini od oko 3 m nalaze se vrata koja vode na mahfil. Šerefe se nalazi na visini od oko 13 m, a građeno je od kamena. Ograda šerefeta je od jednostavnih kamenih ploča bez naglašenih gornjih i donjih profiliranih kamenih vijenaca. Munara je prekrivena bakrenim limom. Na vrhu munare je alem, rađen u olovu, sa tri jednake jabuke.

Džamija je pokrivena četverovodnim krovom, a nagib krovnih ploha je približno 30°.

Zidno slikarstvo

Derviški redovi su se rano pojavili u Bosni i igrali važnu ulogu naročito u širenju islama i razvoju gradova(12). Djelovanje derviških redova kojima su pristupili mnogi stanovnici bosanskog sandžaka jako je važno u širenju znanja o filozofiji, te njegovanju i razvoju umjetničkih iskaza poput kaligrafije i minijature, poezije i književnosti(13). 

Brojna su svjedočanstva umjetničkog djelovanja podstaknuta molitvenim običajima derviških redova očuvana u bosanskohercegovačkim džamijama i tekijama, ali i privatnim zbirkama te bibliotekama.

Zidne slike s prikazom Medine (277 x 165 cm) i Meke (276 x 166 cm) na sjeveroistočnom zidu enterijera Mišćine džamije djelo su Mustafe Fagina. On je ove slike naslikao pod utjecajem učenja zbirke litanija Delailu - l - hayrat, koja se uči naročito u nakšibendijskom derviškom redu, a počinje prikazom Meke i Medine(14). 

Komparativnom analizom ranijih i nešto kasnijih prikaza Meke i Medine u rukopisima Dala'il al-Hayrat kakve zatičemo na prostoru Balkana (Dala'il al-Hayrat, Medina, 18. vijek, Muzej primenjenih umetnosti Beograd; Dala'il al-Hayrat, Medina i Meka, 1902., Državni arhiv Skopje)(15) primijetit ćemo da je prostor kompozicije Mustafe Fagina u cijelosti ispunjen te da se u principima komponovanja prizora slikar oslanja na principe historijskog - kartografskog slikarstva u turskim minijaturama koja se temelji na perzijskim utjecajima(16). 

Zanimljiv detalj kod prikaza Medine, kojem Mustafa Fagin daje poseban značaj, jeste groblje Dženet ul Bakki, upravo ovaj detalj mogao bi istraživača dovesti do predloška njegovih zidnih slika, s obzirom da u minijaturama ovakav detalj nije zastupljen. U toku obnove džamije sačuvani su samo fragmenti zida na kojima su oslikana sveta mjesta, a prostor između njih je prekrečen, tako da je izvorna kompozicija razbijena na tri fragmenta, koja se sad nalaze na zidu. U toku obnove, sačuvani fragmenti su premazani akrilnim prozirnim lakom, čime je narušen iskaz i kolorit, a zidne slike su dovedene u opasnost s obzirom na mali koeficijent difuzije koju akrilni lak ima. Današnje stanje zidnih slika otežava i analizu kompozicije koja u očuvanom dijelu obiluje detaljima s posebnim naglaskom na prostor Poslanikove džamije u primjeru vedute Medine, te prostor Kaabe u veduti Meke. Za razliku od istih prizora u minijaturama, gdje je kompozicija vertikalno postavljena, slikar ovdje kompoziciju postavlja horizontalno, dok je perspektiva ptičja.

Prikazom Meke dominira Kaaba zauzimajući centralni dio sa Svetom džamijom (Masdžid al-Haram), dok je ostatak grada prikazan oko same džamije, ispunjavajući svaki detalj slike. Bočni zidovi Svete džamije su iskrivljeni prema središtu slike, dok okolne građevine prate linije zidova te time ostavljaju osjećaj dubine prostora. Medina je kompozicijom slična prikazu Meke, s tim da većim dijelom slike, pored Poslanikove džamije koja je u središtu, dominiraju zidine koje opasavaju cijeli prikaz. Opet je korištena ista perspektiva stvarajući dubinu, sa građevinama oko džamije i izvan zidina. U oba slučaja prostor kompozicije je u potpunosti ispunjen što umjetnik postiže inkorporirajući elemente iz prirode (prikaz Meke je okružen stijenama, dok je Medina okružena visokim drvećem). Faginović sa mnogo pažnje pristupa detaljima posvećujući posebno pažnju svakoj građevini te detaljno iscrtavajući elemente Svete džamije i Poslanikove džamije.

Nišani mujezina Mišće

Mehmed, sin Jusufov, Mišćo je ukopan prekoputa džamije. Mezar je označen sa dva mala, zelena nišana. Podaci o mezaru su bili poznati, ali je mezar bio zatrpan pa je mutevelija Mustafa Korić 60-tih godina 20. vijeka organizirao iskopavanje (oko 1 m zemlje). Položaj mezara je specifičan: kada je za vrijeme svečanosti mujezin u čučećem položaju na mahfilu, i to na istaknutom zaobljenom dijelu, samo Mišćin mezar je vidljiv kroz prozor, desno od mihraba. Mezar je u liniji sa mjestom ispred mimbera odakle mujezin uči. Kada se zakorači na munaru prvo se vidi mezar.

Mezar poznatog mujezina Mišće nalazi se prekoputa džamije u starom groblju Kovači. Mezar se nalazi na kosom terenu i izdvojen od ostalih, te je ograđen kamenim podzidom dimenzija oko 2,80 x 1,50 m.

Oba nišana su oštećena.

Nišan broj 1

Muški nišan sa turbanom u gužve, dimenzija 12 x 13 x 61 cm bez natpisa.

Nišan broj 2 (nožni)

Nišan osmougaonog oblika kojem dužina jedne strane iznosi 6 cm. Visina nišana iznosi 51 cm.

 

3. Dosadašnja zakonska zaštita

Na osnovi zakonske odredbe, a rješenjem Zavoda za zaštitu spomenika kulture NR Bosne i Hercegovine u Sarajevu broj 678/50 od 09.06.1950. godine, Mišćina (Kebkebir Hadži Ahmedova) džamija u Sarajevu stavljena je pod zaštitu države.

             

4. Istraživački i konzervatorsko-restauratorski radovi

Džamija je više puta obnavljana.

U evidencionom kartonu Zavoda za zaštitu spomenika kulture NR Bosne i Hercegovine stoji podatak da je 1958. godine izvršena popravka munare. Tom prilikom je skinuta stara ćeremida kao i daščana podloga te je umjesto ćeremide džamija pokrivena falcovanim crijepom.

-       Fasade su popravljane i nanovo prebojene.

-       Drvenarija i enterijer(17) su prebojeni uljanim bojama(18).

-       Na strop su postavljeni trstika i malter.

-       Prilikom tih radova na plafonu su izvedeni ukrasi u boji koji su tokom radova 1997. godine prebojeni u bijelo.

-       Zidne slike koje su se već tada počele odvajati, premazane su lakom.

Munara je sanirana i oko 1980. i tada je dobila svoj sadašnji izgled. Tom prilikom je oko munare postavljena armatura na koju je potom nabačen cementni malter.

Tokom rata u Bosni i Hercegovini 1992-1995. džamija je pogođena sa dvije granate: pri dnu munare i pri vrhu krova.

Godine 1997. izvedeni su sljedeći radovi:

-       krovna konstrukcija ojačana, postavljeni su samari, nove letve novi crijep, a sa strane lim i snjegobrani;

-       izvršena je komplenta obnova sofa i ulaznog drvenog dijela (komad po komad);

-       napravljena abdesthana i česma;

-       unutrašnjost džamije ofarbana u bijelo;

-       napravljeni dupli prozori, a do tada je džamija imala samo unutrašnje prozore;

-       prozori ofarbani zelenom bojom;

-       izvršena konzervacija zidnih slika(19).

Radovi 2003. godine:

-       uvedeno podno grijanje;

-       urađena rekonstrukcija el. mreže;

-       uvedeno osvjetljenje u munari.

Pedesetih godina je bilo organizirano pravljenje kopija zidnog slikarstva u džamiji. Slike sa kopijama fresaka su bile napravljene, a potom i izložene u Muzeju grada Sarajeva (Zgrada Šerijatske sudačke škole, FIN-a)(20). 

 

5. Sadašnje stanje dobra

Uvidom na licu mjesta u martu 2012. godine, utvrđeno je da je objekat džamije u dobrom stanju.

 

6. Specifični rizici

-       nestručne i neodgovarajuće intervencije na zidnim slikama i mihrabu;

-       korištenje neodgovarajućih savremenih materijala pri održavanju objekta;

-       ugradnja klima uređaja i plinskog bojlera.

 

III – ZAKLJUČAK

U skladu sa navedenim, a koristeći Kriterije za proglašenje dobara nacionalnim spomenicima („Službeni glasnik BiH“ br.  33/02 i 15/03), Komisija donosi odluku o proglašenju historijske građevine – Kebkebir hadži Ahmedova (Mišćina) džamija, općina Stari Grad, Sarajevo nacionalnim spomenikom.

Kriteriji na kojima je zasnovana odluka su:

A.         Vremensko određenje

B.         Historijska vrijednost

C.         Umjetnička i estetska vrijednost

i.          kvalitet obrade

ii.          kvalitet materijala

iii.         proporcije

iv.         kompozicija

v.         vrijednost detalja

vi.         vrijednost konstrukcije

D.         Čitljivost (dokumentarna, naučna, obrazovna vrijednost)

iv.         svjedočanstvo o određenom tipu, stilu ili regionalnom maniru

v.         svjedočanstvo o tipičnom načinu života u određenom razdoblju

E.         Simbolička vrijednost

i.          ontološka vrijednost

ii.          sakralna vrijednost

iii.         tradicionalna vrijednost

iv.         vezanost za rituale ili obred

v.         značaj za identitet skupine ljudi

F.         Ambijentalna vrijednost

i.          odnos oblika prema ostalim dijelovima cjeline

ii.          značenje u strukturi i slici grada

iii.         objekat ili skupina objekata je dio cjeline ili područja

G.         Izvornost

i.          oblik i dizajn

ii.          materijal i sadržaj

iii.         namjena i upotreba

iv.         tradicija i tehnike

v.         položaj i smještaj u prostoru

vi.         duh i osjećanja

vii.        drugi unutrašnji i vanjski faktori

H.         Jedinstvenost i reprezentativnost

i.          jedinstven ili rijedak primjerak određenog tipa ili stila

ii.          vrhunsko umjetničko ili arhitektonsko djelo

iii.         djelo vrhunskog umjetnika ili graditelja

 

U prilogu ove odluke je sljedeća dokumentacija:

-       kopija katastarskog plana,

-       posjedovni list,

-       fotodokumentacija [fotografije postojećeg stanja Kebkebir hadži Ahmedove (Mišćine) džamije, mart 2012. godine],

-       grafički prilozi (arhitektonski snimak postojećeg stanja uradile d.i.a. Milka Grujić i d.i.a. Mejra Hodžić).

 

Korištena literatura

U toku vođenja postupka proglašenja historijske građevine – Kebkebir hadži Ahmedova (Mišćina) džamija, općina Stari Grad, Sarajevo, korištena je sljedeća literatura:

 

1913.    Kemura, Šejh Sejfudin. Sarajevske džamije i druge javne zgrade turske dobe. Sarajevo: 1913.

 

1939.    Nametak, Alija. Islamski kulturni spomenici turskog perioda u Bosni i Hercegovini. Sarajevo: Državna štamparija u Sarajevu, 1939.

 

1953.    Bejtić, Alija. Spomenici osmanlijske arhitekture u Bosni i Hercegovini, Prilozi za orijentalnu filologiju i istoriju jugoslovenskih naroda pod Turskom vladavinom, III-IV, 1952-53. Sarajevo: Veselin Masleša, 1953.

 

1960.    Šabanović, Hazim. Postanak i razvoj Sarajeva, radovi Naučnog društva Bosne i Hercegovine , knj. 5. Sarajevo: 1960.

 

1968.    Bejtić, Alija. Stara sarajevska Čaršija, jučer, danas i sutra. Sarajevo: Stambeno preduzeće Sarajevo, 1968.

 

1982.    Redžić, Husref. Umetnost na tlu Jugoslavije, Islamska umjetnost. Beograd: Izdavački zavod Jugoslavija, 1982.

 

1982.    Šabanović, Hazim. Bosanski pašaluk. Sarajevo: 1982.

 

1983.    Redžić, Husref. Studije o islamskoj arhitektonskoj baštini. Sarajevo: Biblioteka Kulturno naslijeđe, izdavač »Veselin Masleša«, 1983.

 

1984.    Andrejević, Andrej. Islamska monumentalna umjetnost 16. vijeka. Beograd: Institut za istoriju umjetnosti, studije 6, 1984.

 

1985.    Skarić, Vladislav. Sarajevo i njegova okolina od najstarijih vremena do austrougarske okupacije, Izabrana djela, knj. I. Sarajevo: 1985.

 

1987.    Bašeskija, Mula Mustafa Ševki. Ljetopis 1746-1804. Sarajevo: 1987.

 

1991.    Kreševljaković, Hamdija. Izabrana djela II, Esnafi i obrti u Bosni i Hercegovini (1463-1878). Sarajevo: 1991.

 

1996.    Čelebi, Evlija. Putopis, odlomci o jugoslovenskim zemljama. Sarajevo: Sarajevo-Publishing, 1996.

 

1998.    Mujezinović, Mehmed. Islamska epigrafika Bosne i Hercegovine, knjiga I. Sarajevo: Sarajevo Publishing, 1998.

 

1999.    Bećirbegović, Madžida. Džamije sa drvenom munarom u Bosni i Hercegovini. Sarajevo: Sarajevo-Publishing, 1999.

 

2003.    Palevestra, Vlajko. Legende iz starog Sarajeva. Zemun: 2003.

 

2009.    ANALI - Gazi Husrev-begove biblioteke, Knjiga XXIX-XXX, Sarajevo,  2009.

http://www.scribd.com/doc/74606001/Anali-Gazi-Husrev-begove-biblioteke-u-Sarajevu-knjiga-29-30-2009 na dan 29.02.2012.

 

2010.    Halimić, Enes. Iz mape Faginovića. Sarajevo: BOŠNJAČKI INSTITUT – Fondacija Adila Zulfikarpašića, Print Line, 2010.

 

Izvještaj o radu Zemaljskog zavoda za zaštitu spomenika kulture i prirodnih rijetkosti u Sarajevu u 1958. http://www.fmksa.com/download/zzs/1959/29-1959.pdf na dan 29.02.2012.

 


(1) Mujezinović, Mehmed, Islamska epigrafika Bosne i Hercegovine, knjiga I, Sarajevo: Sarajevo Publishing, 1998, 273-274

(2) Na levhi stoji da je džamija sagrađena 1543. godine, dok u drugim izvorima, primjera radi, u evidencionom kartonu Zavoda za zaštitu spomenika kulture NR Bosne i Hercegovine stoji da je džamija sagrađena 1557. godine.

(3) Mujezin izgovara uvodni poziv na namaz, ikamet, predvodi zikr (slavljenje Boga) nakon namaza (molitve), uči ezan (islamski poziv na molitvu) pet puta na dan za svaki namaz (molitvu) posebno.

(4) Palevestra, Vlajko, Legende iz starog Sarajeva, Zemun: 2003, 69

(5) Bašeskija, Mula Mustafa Ševki, Ljetopis 1746-1804, Sarajevo: 1987, 259

(6) Hadži hafiz Muhammed Baki rođen je u Sarajevu oko polovine 18. vijeka. Nekada se potpisivao kao Muhammed Abdulbaki (i sin mu se potpisivao kao Abdulbaki), a češće samo Muhammed Baki Džino ili Džino-zade.

Muhammed-aga Džino spada u red značajnih sarajevskih vakifa. Osnovao je dva mekteba. Prvi, muški mekteb, nalazio se u Čekrekči Muslihuddinovoj mahali. Za njegovo izdržavanje hadži Muhammed-aga je uvakufio jedan han i jednu magazu te odredio da se prihodi troše za popravku vakufskih zgrada i za plaću mu‘allimu od 30 forinti. Džinin han je bio na Kovačima, mogao je primiti 20 ljudi i 20 konja. Drugi se nalazio u Hubjaraginoj mahali, a za njegovo izdržavanje Džino je uvakufio ženski hamam, poznat kao Mehmed-pašin hamam, koji se nalazio u Šejh Ferrah mahali. Ovaj jednostruki, potkupolni hamam izgrađen je prije 1554. godine, a Džino ga je otkupio prije 1771. godine. Iza 1848. godine porušen je, a od njegovog materijala napravljen je jedan han. Original Džinine vakufname od 27. safera 1185. (11. lipnja 1771.) godine nalazio se u arhivu Muhammeda Enverija Kadića. Iz Džininog je vakufa 1782. godine izgrađen drveni most na Bentbaši u Sarajevu. Mehmedović, Ahmed, HADŽI HAFIZ MUHAMMED BAQI DŽINO-ZADE - sarajevski kadija, vakif, kaligraf i bibliofil, ANALI - Gazi Husrev-begove biblioteke, Knjiga XXIX-XXX, Sarajevo: 2009, 225-236

(7) Mehmedović, Ahmed, HADŽI HAFIZ MUHAMMED BAQI DŽINO-ZADE - sarajevski kadija, vakif, kaligraf i bibliofil, Anali - Gazi Husrev-begove biblioteke, Knjiga XXIX-XXX, Sarajevo: 2009, 225-236

(8) Mujezinović, Mehmed, Islamska epigrafika Bosne i Hercegovine, knjiga I – Sarajevo: Sarajevo Publishing, 1998, 273-274

(9) Posebno mjesto u bogatoj i raznolikoj kulturnoj povijesti Sarajeva iz Osmanskog perioda pripada umjetničkoj porodici Faginović, jednoj od najznačajnih sarajevskih tradicionalnih umjetničkih kuća uopće, koja je dala nekoliko generacija izvrsnih kaligrafa i nakaša-slikara. Među njima su Mustafa Fagin-zade i Ali Šeriš Faginović poznati učitelj kaligrafije. Mustafa Fagin je rođen u Sarajevu 1839. godine, umro u Istanbulu 1900. godine. Halimić, Enes, Iz mape Faginovića, Sarajevo: BOŠNJAČKI INSTITUT – Fondacija Adila Zulfikarpašića, Print Line, 2010, 11-12

(10) U Bosni i Hercegovini džamija sa četvorovodnim krovom i kamenom munarom ima više nego potkupolnih džamija. Prema statistici iz 1993. godine, u Bosni i Hercegovini ukupno je bilo 223 džamije sa četvorovodnim krovom i kamenom munarom. Najviše džamija sa kamenom munarom i četverovodnim krovom bilo je u Sarajevu, ranije 34, a danas 26. Samo tri su izgrađene u 15. vijeku, a sve ostale u 16. vijeku, ali njihov izgled potječe iz 17. vijeka, jer je većina sarajevskih džamija stradala 1697. godine, kada je princ Eugen Savojski zapalio Sarajevo. Bećirbegović, Madžida, Džamije sa drvenom munarom u Bosni i Hercegovini, Sarajevo: Sarajevo Publishing, 1999, 43

(11) Na zidu pored mimbera nalazi se plinski bojler (op. M.H.).

(12) Prva derviška tekija u Sarajevu, Isak-begova, koja je pripadala redu mevlevija, podignuta je prije 1463. godine. Druga, Skender-pašina tekija, koja je pripadala redu nakšibendija, osnovana je 1500. godine, a u 17. vijeku sagrađene su još dvije važne tekije (Sinan-pašina i Bistrigina). Evlija Čelebija spominje ih čak 47 sredinom 17. vijeka. Tekije nisu bile samo lokalna središta druženja i pobožnosti nego i punktovi goleme međunarodne mreže. Vidi: Noel Malcolm, Bosna, kratka povijest. Sarajevo: Biblioteka memorija, Buybook, [2011], 201-205.

(13) Ibid.

(14) Na zidu Mišćine džamije sačuvani su jedinstveni primjeri zidnog slikarstva, kolorisani zidni crteži Meke i Medine. Među dervišima, a naročito u nakšibendijskom redu uobičajeno je učenje molitvi za poslanika Muhammeda a.s. iz najpoznatije zbirke litanija pod nazivom Delailu-l-hajrat koju je u prvoj polovici 15. stoljeća napisao Šejh Muhamed al Đezuli. Delilu-l Hajrat je umnožavan prepisivanjem, a obavezni motivi njegovog iluminiranja bile su minijature Mekke i Medine. Mustafa Fagin je iskustvo u slikanju minijatura u rukopisima dova prenio u zidne slike na Mišćinoj džamiji. Halimić, Enes, Nav.dj., 12

(15) Zagorka Janc, Islamska minijatura, Beograd: Prosveta [1985], 54, 55, 104, 105.

(16) Karta Istanbula, Nesuh Es-Silahi El-Matrakči, 1573. godina iz Beyan-i Menazil-i Sefer-i Irekeyn („priča o fazama pohoda na dva Iraka“), Istambul: Univerzitetska biblioteka. Vidi: Luca Mozzati, Islamska umjetnost, Sarajevo: Šahinpašić [2011], 245.

(17) Zidovi džamije su premazani do visine oko 120 cm masnom bojom koja je imitirala drvo. Radove su izvodili Alija Orlo i Salih Goro. Isti majstori su započeli rad na mihrabu koji nikada nije završen.

(18) Radove je finansirao Vakuf u iznosu od 370.000 dinara.

(19) Prema riječima Mustafe Korića slike su lijepljene za podlogu, a radove su izvodila lica koja su kao stručna angažirana posebno za taj posao. Gospodin Korić nije znao reći ko je izvodio te radove

(20) Podatke dao, dana 03.06.2012. godine, Mustafa Korić, bivši mutevelija (otac mu je također bio mutevelija Mišćine džamije).



Mišćina (Kebkebir hadži Ahmedova) džamijaMišćina (Kebkebir hadži Ahmedova) džamijaMišćina džamija, pogled sa jugaUlaz
TrijemTrijemPortalUnutrašnjost džamije
Unutrašnjost džamijeUnutrašnjost džamije, mahfilMihrab i mimberJugozapadni zid
MahfilMahfilMihrabVrata munare
Sjeveroistočni zidZidno slikarstvoMedinaMeka
Meka, detaljZidno slikarstvo, detaljGrob mujezina Mišće 


ENGLISH 
Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika © 2003. Razvoj i dizajn: